Foto: Magdalena Björnsdotter.

Kan nån kan Canman

Peter Steen-Christensen 14:42 16 May 2019

Burkens popularitet som dryckesförpackning växer, hantverksbryggerier och till och med vissa vingårdar är de senaste att vända flaskan ryggen. Det mobila burkföretaget Canman rider på vågen.

Bara några veckor innan förbudstiden i USA var över kom den. Den första fungerande ölburken kunde nu säljas då en testserie på 2 000 burkar av Krueger’s Special Beer inte hade tagit någon smak av plåten. Ett par år senare, i 1935, släpptes de första ölburkarna i vanliga amerikanska affärer och succén var ett faktum.

Idag njuter burken inte bara av en generell acceptans utan av en högre status som dryckesförpackning än någonsin tidigare. Det är inte heller bara läsk och öl i burkarna längre, man kan nu få cocktails på burk och framförallt burkvinet är ett otroligt snabbväxande segment. Vin på burk omsatte två miljoner dollar i 2012, 15 miljoner i 2016 och 45 miljoner förra året. Några av fördelarna med vin på burk är självklara, som att det är lättare att ta med sig på picknick och att den mindre volymen gör det smidigare ifall man ska dricka själv. Men idén är att burken ska göra vinet mer portabelt och möjligtvis mer informellt och mindre pretentiöst, det är knappast tänkt att man ska dricka från burken. Häll upp i ett glas för att få den rätta smakupplevelsen.

När det gäller öl så har det länge varit en seglivad kamp om konsumentens uppmärksamhet mellan ölburken och den traditionella flaskan. Traditionalister väljer oftast flaskan, och jag har väl alltid räknat in mig själv i den kategorin, men man kan inte bortse från att den förstnämndas fördelar är tydliga. Burken är otroligt praktisk – den är lättare, den tar upp mindre plats, är mer tålig och lätt att återvinna.

När ölburken lanserades i Sverige i mitten av 50-talet var dock en av de uttalade fördelarna att den var lätt att göra sig av med. Man kunde ju bara sänka den i havet. Idag förstår vi bättre och nu är miljöaspekten en av dess starkaste försäljningsargument. Burken ses som ett miljövänligare alternativ, förutsatt att burken återvinns såklart, helt enkelt på grund av att koldioxidavtrycket är mycket lägre för burken än för flaskan.
– Logistiskt är burken bättre. Man kan packa fler burkar på en pall. Det blir mindre frakt, burken väger mindre, berättar Claes Häggström på det mobila canningsföretaget Canman.

Att burken dessutom är mindre ömtålig betyder att den inte måste skyddas på samma sätt under transporten vilket i sin tur ger plats för ytterligare burkar. Men burkens absolut största fördel, och en av anledningarna till att det är en överlägsen form av dryckespaketering är enligt Claes något annat.
– Burken släpper varken in luft eller ljus – det är ju stora bovar för ölen. Det är också därför man använder mörka flaskor för att få in så lite ljus som möjligt, berättar han.

Hantverksbryggeriernas framgång har varit en förutsättning för ett företag som Canman, som alltså inte bara rider på vågen när det gäller burkens ökande popularitet som förpackningsform. För dessa mindre bryggerier med lägre volymer kan det inte betala sig att köpa in utrustning för att tappa öl på burk, istället anlitar de Canman som kommer med sin mobila tappningsutrustning. Bryggeriet behöver bara tillhandahålla vätskan. Canman, som är Sveriges enda mobila canningtjänst, har med sig burkarna och står för allt från hygienrutiner till datumstämpel och etikettering. Claes Häggström berättar om processens smidighet.
– Det tar ungefär en och en halv till två timmar att ställa upp allting. Sen kopplar vi på ölen och så rullar det.

Affärsidén växte fram när Olof Häggström frågade en kompis på Bryggverket i Umeå varför de inte tappade sin öl på burk. Svaret var att det var för dyrt.
– Olof hade ju en idé om att han ville ha öl på burk, det startade med Bryggverket ett lokalt bryggeri i Umeå. Det är kompisar till oss och det var där det började och så tog det skruv ganska omgående.

Än så länge är de helt själva i Sverige och har nått en omsättning på över tio miljoner kronor.
– Hela vår affärsidé bygger på att vi gör investeringen för tio bryggerier på en gång. Vi investerar och hyr ut våra tjänster istället för att alla ska ha sin egen maskin. Man tappar ju inte öl mer än ett par gånger i månaden, berättar Claes innan han fortsätter.
– Vi jobbar ganska brett, det är allt från Pelle i garaget som tappar 500 liter till etablerade och större bryggerier som Omnipollo och Gotlands. Vi har tappat över 25 000 burkar av Gotlands Sleepy Bulldog uppdelat på två gånger.

Gotlands Bryggeri hade pratat i några år om att tappa på burk, vilket är ”det bästa för humlestinna öltyper som Pale Ale, IPA, APA och NEIPA” då ”solens strålar bryter ner humlens fina aromer över tid även i mörka flaskor av tjockt glas” som Gotlands skriver på sin hemsida. Men med begränsat utrymme i ett K-märkt hus fanns det inte någon plats för en burklina, så Canmans portabla lösning passade dem utmärkt.

Canman har idag fem maskiner, strategiskt utplacerade i landet.
– Vi har en i Umeå, en i Stockholm, två i Göteborg och en i Helsingborg – och med den maskinen sköter vi också Danmark. Kapaciteten är från 900 33-centiliters burk i timmen och upp till 2 000 burk i timmen i vår större maskin.

Med Canmans lösning kan det bli ekonomi även i små batcher och de har nu totalt tappat över 60 unika sorter öl och läsk. Hantverksbryggarna och dess konsumenter verkar ha tagits med storm och burkförpackad dryck kan mycket väl bli ännu större i framtiden. Men hur är det med återvinningen? Annie Leonards bok The Story of Stuff som kom 2011 berättade att världen vid det tillfället endast återvann cirka 45 procent av världens läsk- och ölburkar.  Vilket inte är så mycket med tanke på att världen konsumerar någonstans runt 370 miljarder burkar fyllda med dryck varje år.

Can Manufacturers Institute menar emellertid att återvinningstakten har ökat till 68 procent idag vilket de skryter är högsta återvinningsgraden bland alla dryckesförpackningsmaterial. Och som tur är ser det ännu bättre ut här på hemmaplan.

Debatten om burk eller flaska fortsätter, men även om det inte finns någon tvivel om var Claes Häggström på Canman står i denna så slår han fast det viktigaste.
– Öl ska drickas ur glas!

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 05, 2019.

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!