Jägermeister Manifest lanseras i Sverige

09:36 3 May 2017

Efter fyra års hemlighetsmakeri har Jägermeister lanserat världens första örtlikör i superpremiumsortimentet. Nu kommer den till Sverige. 

Den nya produkten Manifest började från slutet av mars månad att serveras på utvalda barer, restauranger och klubbar i Europa och utöver det säljs den även i taxfreebutiker. Från och med denna vecka lanseras produkten även i Sverige. 

Manifest är resultatet av fyra års produktutveckling, och den första nya produkten i Jägermeisters 80-åriga historia. Örtextraktet som ligger till grund för smaken är i stort sett samma som för den vanliga Jägermeistern, men i en högre koncentration och med en större variation än de 56 örter som originalet består av. Manifest är också något högre i alkoholstyrka, 38% istället för 35%, och har en färg som påminner mer om whiskey eller bourbon än föregångaren. Den rekommenderade serveringen av Manifest är lätt kyld i ett tumblerglas. 

Vi åkte ner till Berlin för att som första svenska medie prova den nya produkten under storslagna former. Det första intrycket var att slutresultatet befinner sig snarlikt nära Jägermeister i smak, men att den något högre alkoholstyrkan tillsammans med lagringen gör att tonerna av ek framträder än starkare. Manifest har också en lägre halt av socker, även om vaniljtoner gör att den fortfarande upplevs som sötaktig i smaken. Den känns direkt mer passande som aperitif eller digestif, än som shot – vilket troligtvis är det vanligaste sätt som majoriteten har upplevt originalet.

Jägermeister skapades 1934 av Curt Mast, son till ättiksfabrikanten Wilhelm Mast, i den lilla staden Wolfenbüttel. Faderns verksamhet grundades redan 1878 och innefattade då även vinhandel. När Wilhelm Mast blev sjuk tog Curt Mast över verksamheten 1918, och efterhand drog han igång sprit- och likörtillverkning. Han var själv jägare, vilket fick ge inspiration till namnet på produkten. Märket som består av en hjort med ett upplyst krucifix mellan öronen, härstammar från jägarnas skyddshelgon Sankt Hubertus som enligt legenden såg just ett sådant krucifix på en hjort och då bestämde sig för att viga sitt liv till Gud. Just Hubertus har också fått ge namn åt det internationella nätverk av bartenders, The Hubertus Circle, som fungerat som ambassadörer för varumärket sedan 2011. Det var även dessa som var de första att få blindtesta den nya produkten. 

Manifest kommer att produceras i en begränsad upplaga om 60 000 flaskor det första året, men Jägermeister menar på att det är en långsiktig produkt som kommer att finnas kvar i deras sortiment under en överskådlig framtid.

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Drick hemma!

Går vi mot regnigare och mörkare tider? Hell no, inte med dessa drycker i vapenskåpet.

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!