Nu blir det Rosengårdsbaserade kvinnokooperativets paradrätt luftburen.
På senare år har det blivit allt vanligare för flygbolag att samarbeta med såväl kända kockprofiler som etablerade livsmedelsföretag. Tidigare i år lanserade till exempel SAS en ny uppsättning snacks med öl från Mikkeller, äppeljuice från Ringis och chips från Larssons.
Nu har turen kommit till BRA. Under hela oktober månad bjuder de på falafel från kvinnokooperativet Yalla Trappan på sina Malmöflygningar.
– För oss på Yalla Trappan betyder detta att fler lär känna oss och att ett kvinnokooperativ från Rosengård med stolthet ingår i samarbete med näringslivet och Malmö stad, säger Christina Merker-Siesjö, ordförande på Yalla Trappan.
Yalla Trappan beskriver sig själva som ett arbetsintegrerande socialt företag. De drivs av en ideel förening i Rosengård och har i dagsläget 30 anställda. Syftet med satsningen är att ge utlandsfödda kvinnor en väg in i samhället genom att ta till vara på deras kompetenser.
Falafeln som de lagar till BRA:s Malmöflygningar serveras med picklad rödlök, långbakade körsbärstomater, romansallad, inlagd gurka, libanesiskt bröd och tahinidressing. Enligt deras estimeringar kommer de att friterade närmare 12 000 falafelbollar till BRA under oktober.
– Vi på BRA vill verka i ett hållbart samhälle. För oss innebär det bland annat att ta vara på varandras resurser och kompetenser och att bygga broar mellan människor och medverka till kontakt mellan grupper i samhället, säger Pernilla Lyberg som är Regionchef i Malmö för BRA.
Som en del av samarbetet har BRA erbjudit sig att stå för ett antal flygresor till de anställda på Yalla Trappan, så att de lättare ska kunna knyta kontakt med andra intressenter runt om i Sverige.
- Samarbetet med Yalla Trappan ligger helt i linje med vår ambition att knyta ihop Sverige på ett hållbart sätt. Vi vet att invandrade kvinnor ofta står långt ifrån arbetsmarknaden och därför tycker vi extra mycket om detta initiativ. Det är bra för jämställdheten, integrationen, kvinnorna och våra smaklökar, fortsätter Pernilla.
Det här är inte första gången som Yalla Trappan medverkar i ett uppmärksammat samarbete med ett större varumärke. 2016 var de till exempel med och drev en pop up-ateljé inne på IKEA i Malmö, där de hjälpte kunder med att sy upp gardiner och liknande, samtidigt som de kunde sälja sina egna väskor, förkläden och böcker.
Idén till ”ombordfalafeln” har kommit till efter initiativ från Malmö Turism och Destinationssamverkan Malmö, där BRA har funnits med som aktiv partner hela vägen.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 09, 2017.