Alla missförstår alla och ingen lyssnar

23:46 7 Aug 2017

LEDARE från Nöjesguidens julinummer 2017.

Få begrepp har haft lika stor inverkan på debattklimatet de senaste åren som “identitetspolitik”. Det är en term som väcker känslor och en term som vi på Nöjesguiden i allra högsta grad har varit med och populariserat genom åren.

Men vi och många med oss känner att identitetspolitiken, som “rörelse” betraktad, har fastnat. Ordet får många, inklusive mig själv, att backa och känna en viss trötthet. Och då är jag ändå i allra högsta grad av åsikten att identitetspolitik är avgörande. Det är av största nödvändighet att alla blir medvetna om hur till exempel hudfärg, kön och sexualitet påverkar människors förutsättningar i samhället. Men debatten har blivit infekterad och förknippad med att bli missförstådd. Att som antirasist och feminist bli aggressivt påhoppad av andra antirasister eller feminister känns kontraproduktivt och illvilligt, onödigt och helt enkelt väldigt tröttsamt. Det känns som att alla missförstår alla och ingen lyssnar.

Därför bjöd vi in tre särskilt ämneskunniga till ett panelsamtal. Dels för att se om de håller med oss om dagsläget men också för att se om de överhuvudtaget kunde prata med varandra och kanske tillsammans kunna komma fram till hur vi kan ta debatten ur det låsta läget och vidare. Läs samtalet mellan Aleksa Lunderg, Banar Sabet och Patrik Lundberg samt deras slutsatser här. Och ja, det blev en lång text.

Parallellt med identitetspolitikens intåg kom internet och de sociala forumen till oss. Det blir ofta en dålig kombination, lex Twitter. De separatistiska forumen däremot är tänkta att fungera som oaser, trygga platser där grupper som av olika anledningar känner sig utsatta i samhället kan prata och få stöd utan att bli påhoppade. Men de spårar ofta ur och motverkar i många fall sitt syfte när de blir en plats som till och med dömer hårdare än samhället. Hur blev det så och vad kan vi göra åt det? Läs här.

Begreppet “woke”, som vårt omslagsjobb behandlar har i allra högsta grad också med identitetspolitik att göra. Att “vara woke” är att vara vaken, medveten om de strukturella orättvisorna i samhället. Men begreppet, som från början var ett politiskt slagord, har i kölvattnet av Black lives matter-rörelsen anammats av företag som börjat “wokewasha” sina varumärken. Läs här.

Nummer 6 av Nöjesguiden behandlar också andra saker än identitetspolitiken. I ljuset av Trump och Putin och alla andra as skriver Hateff Mousaviyan till exempel om hur satir tyvärr inte verkar ha någon effekt längre. Mycket nöje!

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 06, 2017.