Yung – Ongoing Dispute

Anna Bjermqvist 00:00 22 Jan 2021

Fyra år efter debutalbumet A Youthful Dream är det danska bandet Yung tillbaka med en efterlängtad uppföljare. I Ongoing Dispute hör vi melodiös indierock på ett poppigare sätt än vad vi gjorde i det första albumet. Bandet har för den sakens skull inte övergett de livade gitarrsolona, de dundrande trummorna och sångarens Mikkel Holm Silkjær rockiga stämma.

Yung har nått den gyllene medelvägen mellan punk- och popinfluenser och jag gillar deras uppdaterade sound. Mitt favoritspår är helt klart den känsloladdade Friends On Ice. Det poppiga inflytandet ligger och gror i bakgrunden och tar sig i uttryck genom släpande synthtoner och snygga harmonier som ger låten såväl som hela skivan en fylligare och mer djupsinnig karaktär.

Armand Mirpour - Rosor och popcorn

Det brummande ljudet från kylskåpet fick fasas ut i mixern. Så kan det bli när en skiva spelas in på 23 kvadratmeter, varav viss sång direkt genom datorns egna mikrofon. Lofi-soundet tar uttryck i burkiga instrument och ord som ibland är svåra att urskilja. Egentligen kanske det skramliga soundet skulle förstärka skildringen av svärta och trasig verklighet. Men istället lämnar den mig undrande kring om skivan är färdig eller inte.

Lost Horizons - In Quiet Moments

Lost Horizons släpper nu uppföljaren till Ojalá från 2017 i form av ett dubbelalbum med titeln In Quiet Moments. Lost Horizons utgörs av duon Simon Raymonde, tidigare bassist i Cocteau Twins, och Richard Thomas, tidigare trumslagare i bland annat Dig Juz. Skivan är maxad med drömsk och jazzig pop som framkallar varma känslor hos lyssnaren.