White Sky

16:47 24 May 2000
Archer Prewitt. Vid första anblick, ännu en slags postrockman från Chicago. (Och hur vet man det? Jo, John McEntire står med på tacklistan). Men Archer, före detta medlem i kitschpopbandet The Coctails och senare i The Sea and Cake, bjuder på något helt annat. [I]White Sky[/I] är Prewitts andra soloskiva och uppföljare till den kritikerrosade [I]In the Sun.[/I] De är ingenting av det man kanske väntar sig av en gammal The Sea and Cake-man. [I]White Sky[/I] låter som en gammal popskiva från -67 och ser ut som en gammal frijazzplatta från samma år (den är jättefin med en härligt 60-talsinspirerad abstrakt målning, signerad den begåvade Marvel Comics-tecknaren Archer själv). Ingen postrock här, utan skickligt arrangerad pop med stråkar, blåssektion, klockspel, triangel och mellotron. Aldrig svulstigt eller pompöst utan snarare svalt och tillbakalutat à la hotellounge. Eller som musiken i en äldre sportbilsmodell - komplett med nedfälld cabriolet och mot en kolorerad amerikansk 60-talsvy. Ibland, i låtar som Shake och i viss mån [I]Motorcycles,[/I] låter det typiskt engelsk pop. Reultatet av en överdos av Beatles, acid jazz, tidiga Weller och en skvätt easy listening. I [I]I'll Be Waiting, Final Season[/I] och [I]Raise On High[/I] förs tankarna närmast till Nick Drake fast i en poppigare tappning. Någon skrev i en recension att skivan borde heta [I]White Guy[/I] i stället för [I]White Sky, [/I]vilket var inte bara roligt utan mitt i prick. Det här är kritvit popmusik, komplett med tilltalande schlagersortier (musiken tonas ned och låten rundas av med en tystare vers). När man börjar snoka närmare i saken är ingenting i musiken förvånande. Archer omger sig av idel begåvade musiker, bland andra trummisen Steve Goulding som spelat med Costello och Graham Parker i hundra år och Paul Mertens som spelat med alla från Brian Wilson via Stereolab till Aluminium Group. På skivans tre lugnare spår får Archer dessutom celebert besök av Chicagos egna singer/songwriter-skatt Edith Frost, som förgyller med sin vackra röst. Skivan släpptes i USA i slutet av förra året. Har du den inte redan föreslår jag att du ändrar på det. Archer Prewitt är en stor talang och hans soloskivor en kär ny bekantskap.