Stray Cats — 40

Patrik Forshage 00:00 21 May 2019

Så mycket till unga rebeller är kanske inte Stray Cats när de firar 40-årsjubileum med ännu ett varv på återföreningskarusellen, komplett med nytt album och en världsturné som tar dem till metropoler som Falun. Men även om de numera har en ganska tydlig dryga-ut-pensionen-cause för sin tillkämpat juvenila upproriskhet och även om det därmed är lätt att göra sig lustig över dem kan ingen ta ifrån dem att deras rockabilly fortfarande är strålande. När trion håller fast vid sitt avskalade ursprungssound i Three Time’s A Charm och Mean Pickin’ Mamas strålande ursprungsrock’n’roll är det till och med lika bra som för när det först begav sig för 40 år sedan (eller för 65 år sedan, om vi pratar om de verkliga originalen).

Slim Jim Phantom och Lee Rocker är en stabil om än inte särskilt flamboyant rytmsektion, och stjärnan är otvivelaktigt Brian Setzer, vars redan vassa gitarrfinesser har slipats ytterligare via mellanårens storbandsrhythm’n’blues. Möjligen kan puritaner ha invändningar mot att låtar som Cry Danger har flera gitarrpålägg och att Slim Jim Phantom där unnar sig att komplettera sitt stilrena enkla trumset med pukor och andra överdådigheter. Men står man ut med sådana brott mot genrens renhetslagar är 40 en riktigt underhållande skiva.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.