Ride — This is Not A Safe Place

Patrik Forshage 00:00 21 Aug 2019

Det där beslutet att lägga ner ett bra och fullt fungerande band för att istället spela andrafiolen (eller basen, i hans fall) i ett fullständigt dysfunktionellt skräpband på dekis grämer sannolikt Andy Bell. Men gjort är gjort, och även om det är en längre väg tillbaka till publikens nyfikenhet från de där olyckliga Oasis-meriterna är Ride med This is Not A Safe Place två album in i sin andra andning, drygt 20 år efter den första, och det finns anledning att ändå lyssna.

This is Not A Safe Place innehåller någon återhållsam liten trevare i elektronisk riktning och allmänt fetare trummor än när det ursprungligen begav sig, men i övrigt håller sig bandet inom sina invanda ramar med programförklaringen ”Repetition is a form of change” i utmärkta Repetition.Det innebär pop med försiktigt psykedeliska inslag, det innebär det innebär floder av reverb och det innebär åtminstone ett par spår som faktiskt är i klass med hur Ride kunde låta under sin ungdom. Särskilt dynamiska Fifteen Minutes, som både besitter skivans taggigaste gitarrer i sina refränger och skivans smartaste pop i alla sina andra moment, är strålande.

Maple & Rye - For Everything

For Everything är en långsam skiva som drar inspiration från Australien, en geografisk plats som sällan uppmärksammas inom de genrer som jag rör mig bland. I min värld tycks endast Londons mörka tvärgator och södra USAs motorvägar existera. Men Maple & Rye menar att deras verk är lika omväxlande som det australiensiska landskapet - urban stadsmiljö möter öken, möter regnskog möter berg.