Mac DeMarco - This Old Dog

Patrik Forshage 00:00 7 May 2017

Den där udda hellraisern och gamengen som gärna uppträder stupfull och naken med trumpinnar i rumpan? Lägg undan sådana associationer - de tillhör  Mac DeMarcos svåra pubertet. Nu är han vuxen och gör vuxen musik. Väldigt vuxen musik.

I My Old Man konstaterar han överraskat men inte alls besviket att "Uh-oh, looks like I’m seeing more of my old man in me”, och på hela This Old Dog dominerar mjuka singersongwriter-melodier i James Taylors anda. Ibland lägger han ett stilla subtilt beat i botten, medan Dreams from Yesterday försiktigt placeras på en bädd av vintage Gilberto Gil-bossa. Även om det i synthsjokstyngda drömska stunder som On the Level blir för segt för undertecknad kan man glädjas över att Mac DeMarco förmodligen lever ett sundare liv idag och att han lyckats behålla sin förmåga att skriva starka sånger under sin snabba mognadsprocess.

James Dean Bradfield - Even in Exile

Manic Street Preachers-frontmannen James Dean Bradfield är aktuell med en soloskiva som är politiskt laddad i sin stillsamhet. Even in Exile är till stor del inspirerad av den chilenska sångaren och politiska aktivisten Victor Jara, vars liv fick ett mycket tragiskt slut 1973 i samband med militärkuppen i Chile.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.