Mac DeMarco - Another One

Patrik Forshage 01:08 5 Aug 2015

Mellan sina "riktiga" skivor brukar Mac DeMarco hinna klämma in releaser av demo-versionerna, och nu får han dessutom in ett fint minialbum i sitt redan späckade schema. Gränserna mellan demos och färdiga inspelningar brukar inte vara skarpa, och dessa åtta låtar är ljudmässigt sådär lite för intima och svajiga som hemmainspelningar på portastudio bukade låta för ett par decennier sedan. Musikaliskt är däremot de mjuka singersongwriterlåtarna av högsta kvalitet. Den mjukt melodiska basen hade kunnat vara Paul McCartneys, och även sångmässigt lägger sig Mac DeMarco nära ikonen. Finkänsliga gitarrslingor och ett vänligt elpiano bidrar till den goda stämningen, och när han dessutom adderar ett försiktigt groove och ett snyggt jazzgitarrsolo i vemodiga Just to Put Me Down kommer man så nära Mac DeMarco att hans avslutande inbjudan på fika till en noggrant angiven hemadress känns självklart familjärt.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.