Gang Starr – One of The Best Yet

levi hielle-bergstrom 00:00 4 Nov 2019

Det har gått nio år sedan Guru gick bort och 16 år sedan Gang Starr släppte ett album. Nyheten om att One of The Best Yet var på ingång väckte därför många frågor. Det finns en tradition inom genren att släppa musik postumt. 2 Pacs R U Still Down? (Remember Me), Ol' Dirty Bastards Osirus: The Official Mixtape och Xxxtentacions Skins är alla exempel på detta från olika eror. En viss oro infinner sig dock, om One of The Best Yet är ett billigt försök att skaffa streams på Gurus osläppta verser skulle det potentiellt kunna skada arvet som duon har lämnat efter sig. Mycket står helt enkelt på spel och eventuella snedsteg skulle faktiskt göra ont på riktigt.

Redan halvvägs genom albumet står det klart att One of The Best Yet är ett renodlat Gang Starr-album, inte någon halvhjärtad efterhandskonstruktion. M.O.P slaktar traditionsenligt Dj Premiers samplingsfyllda produktion på Lights Out. Gurus förakt för småsinta rappare på Bad Name, So Many Rappers och Bless The Mic funkar nästan bättre idag än när det skrevs. Om han såg alla halvdana rappare som blivit virala på internet skulle han förmodligen vända sig i sin grav. Hit Man är ett bevis på att Q-Tip fortfarande kan frälsa en låt med sina lekfulla texter. Albumets bästa spår är Family And Loyalty där Guru och Dj Premier ger en förklaring till sin legendstatus. Över en sampling från Larnelle Harris låt He Looked Beyond My Faults förklarar Guru, med uppbackning från J. Cole, hur lojalitet och äkthet står över tidens slitningar vilket blir extra kraftfullt givet albumets kontext.

One of The Best Yet är verkligen ett imponerande album vilket i sig inte är självklart. Många aspekter skulle kunna få det här projektet att kännas unket. Lyckligtvis visar Dj Premier respekt för Gurus arv genom att rama in hans osläppta alster med produktioner som ligger i linje med duons diskografi. En urna med Gurus aska ska även ha funnits i studion när Dj Premier arbetade på albumet vilket är rörande. Dessutom träffar Gurus texter rätt i en tid han inte ens upplevt. Som det heter i introt duons största låt Full Clip: ”You Can Feel The Realness”.