Gabriella Cohen - Pink is the Colour of Unconditional Love

Patrik Forshage 00:00 31 May 2018

”I’m doin’ time in the industry” suckar Gabriella Cohen i inledande Music Machine, och gör inga försök att dölja sin avsky för branschen. Det är svårt att tro att den känslan är ömsesidig, med tanke på hur ledigt hon åstadkommit ett häpnadsväckande bra album.

Inspelad på en ödslig gård i Victoria hemma i Australien, och med de sista detaljerna satta i farten under en turné med Foxygen är Gabriella Cohens andra album lika mycket en uppvisning i arrogant självsäkerhet som i vederbörligen strålande musikskapande. Utan att blinka kallar hon en sång för Neil Young Goes Crazy, och låten Baby sjunger hon lika lojt nonchalant som någonsin Julian Casablancas.

Men hon är inte bara ännu en kaxig Courtney Barnett, hon har fler uttryck än så. I Feel So Lonely är passionerad, och Mercy är rudimentär soul av den gamla skolan, med utsökt elegans och varm närvaro. Med fingertoppskänsla för nyanser och detaljer lånar hon återkommande ljudbild, arrangemang och vokalharmonier från Carole Kings sextiotal i Brill Building. Närmast kommer hon i försiktiga Miserable Baby och Laura Nyro/Labelle-svängande Hi Fidelity, och det som verkligen är anmärkningsvärt är att hennes sånger har en grundkvalitet som faktiskt tål samma jämförelse.

James Dean Bradfield - Even in Exile

Manic Street Preachers-frontmannen James Dean Bradfield är aktuell med en soloskiva som är politiskt laddad i sin stillsamhet. Even in Exile är till stor del inspirerad av den chilenska sångaren och politiska aktivisten Victor Jara, vars liv fick ett mycket tragiskt slut 1973 i samband med militärkuppen i Chile.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.