Faye Webster — Atlanta Millionaires Club

Patrik Forshage 00:00 22 May 2019

Man kan anmärka på att det finns en överetablering av stiliserade skivor där torchsångerskor ger sig fullständigt hän åt Bobbie Gentry-excesser. Att varför skulle vi uppmärksamma Faye Webster, när först A Girl Called Eddy backad av Richard Hawley och sedan Nicole Atkins gjorde det snäppet bättre och ändå blev så orättvist förbisedd för ett decennium sedan? Att även en artist som Nina Persson skulle sjunga de här sångerna bättre än Faye Webster.

Alltihop är rimliga invändningar, men å andra sidan kanske vi inte kan få för mycket av det goda? Och Atlanta Millionaires Club är en verklig njutning med sina luftiga arrangemang, sina ekande twanggitarrer och sina djupt vemodiga melodier. Att Faye Webster dessutom sjunger dem med känsla och övertygelse som smittar gör inte saken sämre, och smäktande ballader som Jonny med gråtmilda stråkar, övergivna blåsare och hjärtesorg är strålande.

Något enstaka steg utanför genrebegränsningarna tillåter sig Faye Webster, med varierat resultat. Studsigt souljazziga Come to Atlanta är lika lite genuin som hennes 60-talsballader, men den är också lika underhållande och välsmakande.

Flowers däremot bryter mönstret genom att abrupt återföra oss till samtiden med ett visserligen snyggt beat och ett fint rapgästspel av Father. Det väcker lyssnaren ur trollbindningen, och även om det är viktigt för Faye Webster att visa att hon har flera sidor sitter den väldigt obekvämt i sammanhanget.

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.