The Charlatans

Carl Reinholdtzon Belfrage 14:35 26 Apr 2006
Teorin om musik kan ibland vara mycket mer intressant än känslan i den musik som artisten själv uttrycker. The Charlatans Simpatico är ett exempel. The Charlatans gör egentligen inte någon vansinnigt spännande musik längre. Men deras historia inkluderar The only one I know, Then och A man needs to be told vilket ständigt får mig att stilla salutera Tim Burgess och hans band. Tiden då det fanns en "hype" kring bandet är sedan länge förbi, men deras historia ger också möjlighet till att teoretisera. Finns det delar av minnet som aktiveras och stimuleras av igenkänning? Säkerligen. Och när man skriver om musik måste man ta sådant i beaktning. Men The Charlatans lever inte bara på gamla meriter. Här finns reggae, punkfunk och vanlig, ska vi kalla det The Charlatans-rock? Och det mina vänner, räcker för i år. Den handlar inte om "nostalgi". Och naturligtvis inte längre heller om den musikjournalistiska populära termen "hype". The Charlatans är långt ifrån en "hype". "Hype" är i alla avseenden ett fantastiskt meningslöst ord. Termen "hype" används bara av musikjournalister som upptäckt något fint lite senare än alla andra och skäms.

Smisk - Världens äckligaste rockgrupp

När malmöborna passerade Stortorget för någon vecka sedan möttes de av en makaber syn. Det hängde nämligen en död svan i en snara från kungastatyn. Som tur var visade det sig vara en väldigt autentisk fejksvan, planterad av Smisk (de sysslar trots allt med punk, inte death metal). Gärningen var en blinkning till deras tidigare singel Jag sköt svanen (det pågår tydligen nån svan-gate i Malmö, orkar inte förklara). Det djärva hysset symboliserar både ambitionsnivån och kaxigheten hos bandet ganska väl.

Timecop1983 - Faded Touch

Timecop1983 har, som en av genrens mer meriterade leverantörer av lågmäld synthwave, en förmåga att skapa drömlika landskap likt få inom denna musikstil, samtidigt är dessa cinematiska ljudmiljöer abstrakt och blir lätt ganska bakgrundssvalkpigt likriktade. Därför är hans samarbeten med starka sångare väldigt tacksamma, vilket också gjorde den föregående plattan Night Drive från 2018 karriärens bästa.