Black Belt Eagle Scout - At the Party With My Brown Friends

Tina Rosenfink 00:00 2 Sep 2019

Katherine Pauls alter ego Black Belt Eagle Scout har släppt en mycket känslofylld och personlig platta. At the Party With My Brown Friends handlar till stor del om hennes uppväxt i ett indianreservat i USA och samhörigheten med kulturen. Och i brist på bättre beskrivning så kan jag kort och gott säga att jag hade gåshud från start till slut.

Black Belt Eagle Scout är grym på att variera tempo och stil utan att kompromissa sin estetik. Det är minst sagt smart indiepop som vågar fördjupa sig i det som skaver på riktigt. Som en åskådare utifrån blir jag tagen av berättelserna som Paul delar med sig av och den djupa analys som finns på skivan. Älskar när livsviktiga historier är paketerade i mjuk pop.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.