Better Oblivion Community Center - Better Oblivion Community Center

Sophie Winberg 00:00 29 Jan 2019

Bakgrundshistorien till den här plattan är väldigt fin. Ryktet säger att Conor Oberst hade haft det absolut sämst på sistone. Han förlorade sin bror, och släppte en massa musik om sorg, depressioner och diverse ledsna åkommor. Sedan kom han över 24-åriga Phoebe Bridgers musik, och kontaktade henne för att tacka för att han funnit tröst i den. På den vägen är det. För att ytterligare poängtera vad de kommit att betyda för varandra gästade Conor Oberst sedan ett spår på Bridgers platta, där han representerar den familjemedlem hon hävdar gjorde att hon överlevde barndomen.

Deras gemensamma debut fångar två trasiga människor som konverserar om deras förvirrande verklighet till ljudet av lågmäld folkrock, och det är ganska underbart. Hjälp får de av bland andra Nick Zinner från Yeah Yeah Yeahs

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.