Precis utanför Auschwitz bodde SS-officeren Rudolf Höss tillsammans med sin fru Hedwig och deras barn. Där levde de ett liv i idyll, i ett stort hus med en grandios trädgård – likgiltiga till förintelsens brott mot mänskligheten, pågående bredvid deras hem. I The Zone of Interest skildrar regissör Jonathan Glazer den tyska familjens liv, där deras lyckliga tillvaro ställs i kontrast till den inhumana verkligheten innanför koncentrationslägrets murar.
Filmen följer nästan exklusivt familjen Höss när de lever ett lättsamt familjeliv, fyllt av fisketurer, fina middagar och födelsedagsfiranden. Auschwitz presenteras främst genom ljud i form av pistolskott och skrik, en aspekt av bakgrunden, men vars närvaro slår hårt. Aldrig får vi se vad som försiggår innanför murarna, men den subtila presentationen och, förstås, det vi vet om verklighetens händelser är nog för att förstå kontrasten familjen och lägret emellan.
Att Jonathan Glazer intar förövarnas perspektiv med en objektiv lins genom det statiska och sterila fotot gör skildringen än mer obehaglig. Det är omöjligt att förstå eller sympatisera med varken Rudolf, Hedwig, eller någon av de andra vuxna figurer som dyker upp genom filmen, men som studie i banal ondska är det lika intressant som djupt otäckt.
Det ursnygga fotot tilltalar då det träffsäkert lever upp till manusets tonalitet, och den hårresande ljuddesignen bidrar ytterligare till filmens genomgående iskalla känsla. Allt samman gör en unik filmupplevelse, som skildrar historien på ett nyskapande och värdefullt sätt.