Liksom de flesta riktigt bra skräckfilmer förlitar sig The Babadook på mörkret och det mänskliga psykets obehagliga skörhet. Plus ett par jävligt otäcka illustrationer. Utan några omskrivningar skickas vi in en konventionell grundhistoria om en änka och hennes son, som båda kämpar med att bearbeta makens och faderns död trots att det gått snart tio år. Modern (mästerligt spelad av Essie Davis) sörjer i det tysta medan sonen (perfekt spelad av Noah Wiseman) riktar sin ångest och frustration utåt, när plötsligt en olustig barnbok med filmens namn dyker upp i familjens ingrodda och dystra hus.
Sedan följer en lika välorkestrerad som skrämmande resa ner i den mentala galenskapen. Effekterna förlitar sig på enkla kamerarörelser och klassiska genregrepp, och dessutom med sådan finess att man vrider sig i soffan med en ständig molande oro. Som om det inte vore nog är The Babadook dessutom full av stämningsskapande referenser till från allt från Nosferatu till Ensamma hemma-filmerna.