Ted - För kärlekens skull

Julia Forssell 11:30 2 Jan 2018

En dag utan kärlek är en förlorad dag. Så banalt! Vid första anblick. Tar man sig en närmare titt är det så mycket mer. Kanske livets enda obestridliga sanning. Och dessutom receptet för den perfekta poplåten. Det hade Ted Gärdestad räknat ut innan han ens hunnit fylla tonåring. Nere i källaren hemma i Sollentuna satt han och brorsan Kenneth och skapade vad som skulle komma att bli odödliga svenska klassiker på löpande band. Låtar som man inte ens behövt lyssna sig till, de bara finns där i vårt kollektiva medvetande. Ted har liksom genomdränkt hela den svenska folksjälen i ett solregn.

Första delen av filmen är som ett pärlband av lustiga anekdoter, små snabba nedslag, osammanhängande fragment. Hannes Holm har byggt ett färggrant tittskåp som vi får kika in i. Snabbt rusar allt förbi därinne och det är fascinerande, men det är först när tempot saktar av mot andra halvan av filmen som känslorna hinner ikapp och man blir verkligt berörd. Det är här den psykiska sjukdomen sväljer allt det vi kallar Ted och spottar ut resterna – en nedbruten man vi inte riktigt vill kännas vid. Det är här Kenneth Gärdestads närvaro blir alltmer märkbar. Det är som att han, den bortglömda poeten, får kliva fram ur Teds skugga och berätta sin version. Och det är här som filmen har sitt hjärta, i broderskärleken som bär genom allt.

Adam Pålsson gör en fin tolkning av Ted, det sprudlande underbarnet med huvudet uppe bland molnen och senare den hastigt åldrade mannen jagad av sina plågoandar. Genomgående är filmen otroligt fint castad och kemin sprakar. Peter Viitanens insats som Kenneth lär dra guldbaggejuryns blickar till sig, Happy Jankell är lysande som en ung Lotta Ramel och jag trodde aldrig jag skulle säga det, men Jonas Karlsson är rolig (!) i rollen som skivkungen Stikkan Anderson. Mest briljerar ändå Maria Kulle som Teds mamma. En sådan blottad sårbarhet och varm humor. Det vilar ett romantiskt skimmer över Ted. Hans liv är som en saga. Och trots att just den här sagan slutar som den gör, så lyckas Holm ge Ted ett lyckligt avsked.