Sin City

Johanna Koljonen 15:20 27 Jun 2005
[I]Sin City [/I]är snygg, brutal och jag skrev nästan "kompromisslös" också, men det är fel. Adjektivet hade klingat bättre i en recension av Frank Millers ursprungliga [I]Sin City[/I]-serier på 90-talet. Seriernas våld, stiliserade bildspråk och ovilja mot lyckliga slut var en reaktion mot den allt mer medelvägsförlamade serietidningsmarknaden. Filmvärlden i dag är förstås också ett träsk av kompromisser, men om det gick att förändra marknadskrafterna genom fler estetiska våldsepos hade Time Warner imploderat då [I]Kill Bill [/I]gick upp på bio. Det är inte de senaste filmerna av folk som Tarantino och Rodriguez som förändrar något, det var deras första. Vad deras typ av filmer gjorde är direkt jämförbart med vad människor som Miller samtidigt sysslade med i serietidningsvärlden - de skapade en indiefolkrörelse för hårdare, snyggare berättelser som mainstreambolagen inte hade råd att ignorera. [I]Sin City[/I]-serierna hade en nyhet och råhet som gav dem en slagkraft på en miljon volt. Sedan dess har vuxen kvalitetsunderhållning, action som konst, blivit en accepterad del av marknadsmaskineriet. [I]Sin City [/I]är en underhållande och smart film om fula, våldsamma män och sexiga, våldsamma kvinnor, men det finns inget modigt eller kompromisslöst i att göra en sådan idag. Det är däremot lika kul som förr att se coola killar i coola kappor ge varann däng. Geniet Rodriguez vet att det blir ännu bättre om två av dem är Mickey Rourke och Rutger Hauer. Jag är också ett fan av beväpnade, halvnakna kvinnor och om det är Jessica Alba, Rosario Dawson och Brittany Murphy. damn! Klart det är sexigt! Filmen har till och med en slags handling. Bruce Willis som gammal skruttpolis envisas med att göra sitt sista jobb, även om skurken tillhör Basin Citys feodalt ondskefulla härskarfamilj. Det bräckliga vapenstilleståndet mellan poliserna och gamla stans horor hotar att gå under. Och en riktigt brutal psykopat vid namn Marv tänker hämnas mordet på sitt livs kärlek. Har jag redan sagt att det är snyggt? De digitalt genererade bilderna är, scen för scen, så nära Millers ursprungsteckningar att det är lättast att tänka på filmen som en animation. Det är därför Miller också står nämnd som regissör. Den petiga fackföreningen Director's Guild of America tyckte det där var rätt larvigt. Då sade den evighetslojale Rodriguez upp sitt medlemskap trots att det kostade honom ett annat jobb. [I]Det [/I]är kompromisslöst.