Searching

Jakob Åsell 10:30 20 Sep 2018

Att se en hel film på en liten datorskärm är skamligt och patetiskt. Det stämmer i alla fall om man frågar David Lynch som med all säkerhet avskyr Searching. Men även den gode Lynch känner hur förändringens vindar blåser i Hollywood där anrika biografer blivit till food courts, mobilskärmar till filmdukar och en näthandelsbutik är på god väg att bli framtidens filmstudio.

Det är därför inte mer än logiskt att våra nya digitala liv även avspeglas i fiktionen, både genom vad som berättas men även hur det berättas. Pusseldeckaren Searching skärmar av publiken helt från verkligheten genom att uteslutande utspela sig på en datorskärm, dess enda visningsfönster är således ett Windows-fönster.

John Cho spelar här den ensamstående pappan David Kim vars tonårsdotter Margot (Michelle La) en dag inte kommer hem från skolan. Efter att ha ringt runt till olika vänner kopplar han in polisen Rosemary Vick (Debra Messing) och börjar söka efter spår i dotterns uppkopplade tillvaro, för att snart tvingas inse att de båda kanske inte var fullt så nära som han hade trott.

Searching är en intrikat konstruerad söndagsthriller för face-down-generationen. En mosaik av chattfönster, facetime-samtal och google-sökningar blir snart upptakten till en överraskande tät nagelbitare där sanningen kan lura bakom nästa musklick. Den 27-årige debutregissören (och tidigare Google-anställde) Aneesh Chaganty lyckas hyfsat genomgående med att dra nytta av det begränsade berättarperspektivet för att hålla sin publik på helspänn. Trots att formen och filmen tappar lite fotfäste mot slutet så är formatet väl värt att uppleva, om inte på bio så åtminstone på en datorskärm. Med viss risk för att känna sig smått patetisk efteråt.