Ofarliga sinnen

09:58 23 May 2000
Att göra lyckade parodier på -high school--genren är ingen lätt uppgift. Filmer som Breakfast Club är nog i sig själva. De bjuder på en matt, men fascinerande underhållning. Samma gäng som låg bakom Den nakna pistolen-filmerna presenterar nu komedin Ofarliga sinnen (High School High), ett alster som inte riktigt bestämt sig för vad det är som det ska parodiera. Stundtals längtar Ofarliga sinnen enbart efter att vara klichéartad dramatik med billiga poänger -- en oförutsedd uppföljare på den patetiskt högtravande Farliga sinnen, där Michelle Pfeiffer ska frälsa bråkiga boyz. Men kul ska vi ha, och man får trots allt tacka de svenska titelöversättarna för vinken. I Ofarliga sinnen ska den tafatte, men fast övertygade, Richard Clark (Lovitz, från Saturday Night Live) föra ordning och upplysning till en fantastiskt nerdekad innerstadsskola. En rektorragata (Louise Fletcher, syster Ratched i Gökboet) håller klasserna i sitt fasta grepp. I stället samarbetar Clark därför mer närgående med den söta lärarinnan Victoria (Carrere) i kampen om elevernas gunst och förståelse. Vad som händer där efter är liksom givet, och skall så också vara. Men i en parodi förväntar man sig att resultatet på något sätt blir mer underhållande än det allvarligt menade originalet. Frånsett en kort ljuspunkt -- en lärare efterlyses på mjölkpaketen -- känns Ofarliga sinnen totalt viljelös. Det kvittar lika om regissören försöker göra en originell tappning av en -chicken run--scen (två bilar i rasande fart med destination stup, eller vägg) -- ett tilltag som dök upp för första gången i bild i Ung rebell (med James Dean), för att senare ploppa upp i de flesta -ungdom på glid--filmerna. Men helhetsgreppet i Ofarliga sinnen kommer inte ens i närheten av John Waters skruvade perspektiv (se Cry Baby, där han låter en kvinna föda sitt barn i en snabbt accelererande bil), eller Troma Incs sunkiga splattertriologi Nuke ´em High. Spara 70 kronor!
High School High