Infamous

Tomas Hemstad 14:29 28 Mar 2007
Det är nog inte många som minns att det faktiskt var två Robin Hood-titlar som konkurrerade om uppmärksamheten 1991. Jämte den fläskiga Kevin Costner-versionen med nyskapande kameraåkningar (ååå...vi följer med pilen) och ackompanjerande Bryan Adams-ballader kom det i samma veva en lo fi-version med Patrik Bergin i huvudrollen där en relativt oetablerad Uma Thurman spelade Marion. När det har blivit dags för den andra filmberättelsen om Truman Capotes arbete med den banbrytande boken Med kallt blod ser scenariot liknande men ändå annorlunda ut. Douglas McGrath, som har regisserat och skrivit manus tll Infamous, är en Oscars-nominerad och väl etablerad filmskapare, och i rollistan hittar vi bland annat Sigourney Weaver, Sandra Bullock och Isabella Rosselini. Toby Jones må vara en större skådespelare än både Costner och Bergin, och dessutom porträttlik Capote själv, men i närheten av Philip Seymour Hoffman kommer han inte.  Där med talar det mesta för att Infamous kommer hamna i skuggan av Capote. Och med viss rätt måste jag tillägga. Infamous är en väldigt bra film men den är också hemskt konventionell. Där Capote vågade vara subtil, långsam och komplex berättar Infamous historien lättvindigt och utan krusiduller. I jämförelse känns Infamous aningen spekulativ då den drar högre växlar av Capotes flamboyans och eventuella romans med Perry Smith, än av mördarna som Med kallt blod handlar om. Men det är just i jämförelse med Capote som var en av förra årets starkaste filmer. Och utan den som referensmaterial hade Infamous förtjänat ett bättre öde än att bli den näst bästa filmen om Truman Capote.