The Fan

admin-kollegorna 10:32 23 May 2000
Det vibrerar om De Niro. Han var den som på allvar styrde in mitt liv på filmens territorier. Hans prestation som Travis i Martin Scorseses Taxi Driver håller jag fortfarande som en av filmhistoriens främsta. 1970-talets mitt och slut var i hans ägo. Kommande decennium bjöd på några dalar men nu, 20 år senare, är han definitivt tillbaka med full kraft. Senast i högklassiga actioneposet Heat och nu i Tony Scotts The Fan där han gör det han är bäst på; en väldigt vanlig man med en aningen mer ovanlig världsbild. De Niros Gil Renard är frånskild och har bara rätt att träffa sin son en helg då och då och dessa gånger styr de oftast kosan till en baseballmatch med San Fransisco Giants. Gil är nämligen en stor fan av nämnda lag. Mycket stor fan. När vi kommer in i berättelsen är Gils liv i någorlunda ordning men inom kort blir han av med sitt jobb som resande i knivar, och hans alltmer frekventa raseriutbrott gör att hans umgänge med sonen är farozonen. Gils normer börjar rasa samman och byta skepnad och snart har han utvecklat ett eget sätt att se på rätt och orätt. Vilket får konsekvenser för alla i hans närhet, inte minst det lag han älskat i så många år.De Niros förmåga att låta åskådaren få små, och successivt allt fler, glimtar av det analkande, mentala ovädret är inget annat än mycket stor skådespelarkonst. När han är på det humöret är han hemskare än något aldrig så välsminkat alienmonster. Visst har Tony Scott och de andra filmmakarna arbetat hårt och på intet vis lämnat något åt slumpen. Det tempofyllda och eruptiva bildflödet och det stinna ljudbandet som vid det suggestiva anslaget domineras av världens bästa rocklåt Sympathy for the Devil ger professionell draghjälp åt stjärnan men det är ändå De Niros film, rakt igenom. Men eftersom det är Tony "Top Gun" Scott vi har att göra med hittar vi även några lätt tröttsamma scener som definerar riktig manlighet. I detta fallet, en riktig pappa. Utan att gå in för långt på detta kan jag berätta att jag inte skulle ha blivit förvånad om namnet Anders Carlberg dykt upp bredvid titeln co-writer.
The Fan