Brother

Roger Wilson 19:49 17 Oct 2001
Ett av Takeshi Kitanos adelsmärken är stenhård Yakuza-action och [I]Brother[/I] är ett försök att exportera det inarbetade varumärket till USA. [I]Brother[/I] är Kitanos första amerikanska film, och tyvärr känns det som om han opererat bort lite av själen i sitt filmskapande på planet på väg till USA. Kitano, som står för manus, regi och huvudroll, spelar Yakuza-medlemmen Yamamoto som tvingas fly till sin bror i USA när hans maffiaboss dödas av ett rivaliserande gäng. Snart upptäcker han att Lillbrorsan i Los Angeles ägnar mer tid åt att deala narkotika än åt sina studier - och det räcker i stort sett med att storebror anländer till stan för att han ska dra in sin bror och hans polare i vad som utvecklas till ett regelrätt gängkrig. Kitano har aldrig varit någon vän av omfångsrik dialog, men i [I]Brother[/I] är det särskilt fattigt på det talade ordet. Det lilla som sägs framförs på växelvis engelska och japanska - men förklarar knappast det upptrappade våldet och de allt mer bisarra avrättningarna. I stället blir filmen allt mer fragmentariskt och kryptiskt. I en film som [I]Hana-Bi[/I] lyckades Kitano kombinera våldet med skildringar av värme -- ja, till och med kärlek -- men här blir det istället tomt och innehållslöst, även jämfört med Kitanos mer renodlade actionfilmer. Å andra sidan är han fortfarande en mästerlig filmskapare, och jag dras trots allt in i det minimalistiska berättandet, de tysta scenerna och det explosiva våldet. Därför är [I]Brother[/I] likväl en filmupplevelse, även om Kitanos orörliga ansikte den här gången visar sig dölja varken hemligheter eller mening.
Brother
Skådespelare: 
Regi: 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler filmrecensioner