A Civil Action

15:03 23 May 2000
Ännu ett "courtroom drama" suckar nog en och annan. Och biodukarna har på sistone onekligen översvämmats av filmer med rättssalen som gemensam nämnare - Klienten, Juryn, Gingerbread Man, The Rainmaker. Listan kunde göras lång, även utan John Grishams medverkan. Inte att förundras över kanske, då rättegången bjuder på ett tacksamt upplägg, med en klar struktur och inbyggd motor. Grisen i säcken är grundligt synad, men med på köpet följer sällan några överraskningar. A Civil Action är baserad på amerikanska filmbranschens älsklingsargument "en sann historia" och har John Travolta överst på rollistan som känslokall personskade-advokat; ett stort och pengastint fält i USAs rättsliga träskmarker. När filmen börjar är herr Travolta en av Bostons tio mest eftertraktade ungkarlar. När filmen slutar är han det inte. Dessemellan kommer ett mål som för första gången äter sig ända in till den hårdhudade advokatens känsloliv. Det handlar om hur ett tiotal barn i en liten stad dött i leukemi, sannolikt på grund av ett par storföretags bristande sanering av sina utsläpp i området. Regissören Steven Zaillian (som Oscarsbelönades för manuset till Schindler's List) har lyckats skramla ihop ett imponerande skådespelarlag till sin film. Robert Duvall är som vanligt lysande i rollen om den briljante men cyniske försvarsadvokaten, och William H Macy bjuder på filmens bästa scener då han desperat försöker få ihop pengar på allt från lotto till samlarmynt för att Travolta ska kunna slutföra den segdragna rättsprocessen. Travolta själv är som alltid först och främst Travolta, ett varumärke i sin egen rätt, och som känslokall karriärsadvokat fungerar han bra. Däremot ser han ofrivilligt lustig ut när han ska ge sken av att lida och [I]känna[/I]. Det ironiska är att det är när Travoltas advokat blir engagerad i sitt fall som allt börjar gå åt helvete. Och det är också här filmen får sitt berättigande; i sin osminkade och osentimentala beskrivning av ett amerikanskt rättssystem som inte längre handlar om att hitta fram till en sanning och skipa rättvisa, utan om vem som lyckas skrämma upp motparten såpass att han erbjuder en maffig dollar-uppgörelse. "The idea of lawsuit is to settle. The trial is the corruption of the total process", som Travolta själv uttrycker det.
A Civil Action