I september månad landade det internationella fenomenet med elsparkcyklar i Sverige. Vi reder ut turerna kring vad som hittills har hänt.
Elscooterindustrin har väckt heta känslor i flera av de städer de tidigare lanserats. Inte minst i USA, där San Francisco gick så långt att de till slut förbjöd verksamheten. I september månad kom så fenomenet till Stockholm och Sverige genom Voi. Tjänsten går ut på att man laddar ner en app med vilken man sedan kan låsa upp en valfri ledig sparkcykel på gatan. Startavgiften är på tio kronor och det kostar sedan 1,50 i minuten för att susa runt i stan. När du är klar ställer du den bara ifrån dig var du vill. Precis som andra tidigare sharingtjänster så kan man som användare även signa upp sig för att bli en "Hunter", vilket innebär att man hjälper till genom att ta hem sparkcyklar och ladda upp dem.
Historien om elscootrarna som transportmedel tog sin början i San Francisco i mars, då hundratals sparkcyklar dök upp till synes över en natt i regi av aktörer som Bird, Lime och Spin. Färdmedlet blev en vattendelare och under de månader som staden invaderades av dessa höjdes såväl hyllningsröster som kritik mot hur de skräpade ner, stökade runt och inte minst innebar en fara för gångtrafikanterna. Till slut fick staden panik och förbjöd verksamheterna i ett nafs, vilket heller inte gillades av invånarna. I slutet av augusti meddelade slutligen San Francisco att det kommer att ge ett tidsbegränsat tillstånd till två företag, Scoot och Skip, att tillhandahålla 625 elskotrar vardera i staden under en testperiod på ett år. En testperiod som pågår i detta nu.
Bakom den svenska satsningen hittar vi företaget Voi Technology som drivs av bland annat grundaren Fredrik Hjelm som sitter på såväl VD som styrelseordförandeposten. Företaget har fått in riskkapital från bland annat det svenska bolaget Vostok New Ventures, som tidigare investerat i den franska taxitjänsten Blablacar.
Hur affärsmodellen ska fungera långsiktigt för Voi, samt kanske inte minst hur företagets expansionsplaner ser ut är svårt att få hundra procent grepp om. Men det svenska startupbolaget avslutade precis sin första finansieringsrunda på 2,9 miljoner USD för fortsatt tillväxt i Norden och i Europa.
– Över kommande veckor ligger fokus på att expandera till nya marknader. Nu när vi har bevisat att vi kan växa en användarbas snabbt ser vi mycket fram emot att lansera i nya marknader. Även om vi såklart är peppade så kommer vi fokusera på att göra det på ett ansvarsfullt sätt. Vi vill föra dialog med städer, politiker och lokala näringsidkare för att skapa en långvarig och hållbar verksamhet, säger Fredrik Hjelm.
Hur har reaktionerna från Stockholms Stad varit, krävs något tillstånd för verksamheten?
– Vi kommer som från första dag att fortsätta att vara öppna för och bjuda in till dialog med Stockholms Stad då vi vill skapa en långvarig relation, inte bara med våra användare utan också med staden. Reaktionerna har varit mestadels positiva, och det har inte behövts något tillstånd.
Under de första tre veckorna VOI har funnits i huvudstaden har 30 000 Stockholmare laddat ner appen och tillsammans gjort över 35 000 resor.
Och vad säger Stockholmarna?
– Det har varit väldigt positivt, vilket vi framförallt har märkt på sociala medier där många postat om oss.
Vilka städer är näst på tur?
– Vi tittar på flertalet städer runt om i hela Europa.
Om Stockholm, och övriga svenska städer, går samma öde som San Francisco till mötes återstår att se. Tills dess väljer ser vi hur som helst till att alltid plocka upp en fulladdad Voi, av erfarenhet går de nämligen snabbast.