Förra året blev de ofrivilligt kallade för alternativet till Bokmässan, men Scener & samtal har helt andra ambitioner.
Det är inte varje dag som litteraturen snärjer sig igenom medielogiken och tar plats på varje förstasida, men under hösten förra året lyckades den ändå att göra just det. I en storm av omständigheter hamnade litteraturfestivalen Scener & samtal mitt i dess öga. Det är föreningen Göteborgs Litteraturhus som står bakom evenemanget som förra året blev en oväntad succé, och strax är det dags för deras festival att dra igång igen.
— Det var en kamp som vi försökte föra förra året, men det var ju helt lönlöst. Vi hade ju redan en idé, för vi hade redan bestämt att vi skulle göra något. Det fanns ett missnöje, det fanns länge något slags problem runt mässan och de mindre aktörerna. Frågan om Nya Tider blev ju en gnista på en redan torr savann som ju fick en väldig fart. Och författaruppropet blev vinden, berättar verksamhetsledaren Sofia Gräsberg.
Göteborg har ett speciellt band till litteraturen, och det verkar idag vara bättre än någonsin. Programansvarige Olav Fumarola Unsgaard har själv inte varit anställd hos litteraturhuset särskilt länge, men beskriver den verksamhet som hans nyblivna kollegor byggt upp som ett centrum där mycket av det fysiska sker kring litteratur i staden.
— Det finns en osedvanligt bra blandning av överjord och underjord, av debutanter och extremt etablerade. Genremässigt är det allt ifrån spoken word till ganska finstämt. När det gäller mängden uttryck så har det här kunnat bli en plats och en miljö där mycket händer på bara tre verksamma år.
Stadens litterära förmågor verkar även de vara fler än vanligt. Olav jämför det med att ha en gyllene era inom popmusiken, och Sofia fyller på med att det är för att det finns så mycket längtan och frustration över sakers tillstånd som skapat den fina grogrunden för litteraturen. Det är precis det här som de vill förvalta under sin festival som hålls på Världskulturmuseet i slutet av september, det som ligger bortom ”järntorgskulturen”.
— Det handlar om en bredd när det gäller framförallt ålder, men också när det gäller urval. Att ta sig ut från järntorgskulturen. De flesta som är här är medelklass med högt kulturellt kapital, med en viss typ av bakgrund och viss typ av familj. Men om vi då tittar runt om i Göteborg så ser inte staden bara ut på det här sättet. Vi försöker att hitta författare, sammanhang och platser som inte bara är en del av det centrala Göteborg, säger Olav.
Programmet för årets upplaga är de därför minst sagt exalterade över. De har gäster som bland annat Koleka Putuma som är en av Sydafrikas nya litterära stjärnor, lokalt baserade performancepoeten och skådespelaren Edwin Chalusi och författarinnan Tone Schunnesson. Alla dessa personer kommer på något sätt att medverka i samtal om litteratur på scen, vilket är grundkonceptet för festivalen. Även Martin Schibbye, Madelaine Levy och forskaren Majsa Allelin kommer finnas där för att delta i ett samtal om det allt mer hatiska språket idag. Men läser man namnen på affischerna är det inte säkert att en vet vad som väl kommer att hända på scen.
— När vi lägger program så handlar det jättemycket om att inte bara ta de säkra korten. Vi sätter ihop folk som vi tänker blir spännande och som har något att prata om. Det står alltid något på spel, berättar Sofia.
Från förra året har de lärt sig en hel del om att hålla i litteraturfestivaler, och Scener & samtal sker den här hösten på större egna villkor. Istället för att bli fokus för en konflikt mellan de själva och Bokmässan kan de fokusera på just det nya som började sin utveckling där och då. De nya rösterna, nya plattformarna och forumen som öppnade upp det litterära rummets dörrar för många fler att ta plats i.
— Det ligger i linje med föreningens roll att hålla en självständighet gentemot Bokmässan, skulle vi ha ett nära samarbete med dem i år skulle vi inte riktigt längre vara Scener & samtal. Slutmålet är att det ska bli bättre för litteraturen i Göteborg.
Scener & samtal går av stapeln den 29 september.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 09, 2018.