Nu är den äntligen här, den nya generationen tv-spelskonsoler. Nu bäddas det för snabbare laddningstider, snyggare spel och framtidens spelupplevelser. Här kommer det slutgiltiga testet av Sonys Playstation 5 och Microsofts Xbox Series X.
Den nionde konsolgenerationen landade inte med en bang, utan som en viskning. Många av de stora butikskedjorna valde bort en fysisk release och sålde istället alla maskiner online, för att undvika hetsig konsumtionsträngsel i pandemitider. Rimligt. Vad som var mindre rimligt var att efterfrågan var oändligt mycket högre än vad tillgången kunde motsvara, framför allt när det kom till Playstation 5. Många har fortfarande inte fått sig någon konsol – även om de förbokat i god tid innan lansering.
Men för oss som fått äran att tillbringa lite tid med de nya maskinerna finns det en hel del att gå igenom. Och först till det positiva: Xbox Series X och Playstation 5 (XSX och PS5) är två fantastiska maskiner. Det är ingenjörskonst på allra högsta nivå. Microsoft och Sony har båda skapat supersnabba, jättetysta spelmaskiner som ger dig möjligheten att spela dina favoritspel utan långa laddningstider och med hög bilduppdateringsfrekvens.
Båda konsolerna kommer i två olika utföranden: en billigare och en dyrare. I fallet med Playstation 5 är skillnaden mellan de båda enkel: grundutförandet har en skivläsare (som också kan spela UHD-film), digitalversionen har ingen skivläsare alls (och spelen kan därför enbart köpas online). Prisskillnaden blir ungefär 1000 konor. Microsoft har tänkt lite annorlunda med sina två enheter. Xbox Series X är den mer kraftfulla varianten, på pappret bättre än Playstation 5. Xbox Series S (XSS) däremot är den långsammaste maskinen av samtliga – den har också mindre RAM-minne och lagringsutrymme (och saknar också den skivläsare). Microsoft har lovat att XSS ska vara jämförbar med sin storebror och alla spel kommer gå att spela på båda varianterna. Priset är avsevärt mycket lägre och borde kunna göra att fler har råd att ta steget till den nya generationen.
Båda konsolerna kommer med fantastiska handkontroller. Microsoft har inte tagit ut svängarna utan istället förfinat sin redan näst intill perfekta handkontroll. Den har blivit aningen mindre (för att passa fler händer, enligt Microsoft), fått en greppigare textur, en supersnygg matt finish och ett något omdesignat styrkors (som jag gillar, frånsett den ”klickiga” känslan i trycket). Sony har däremot gått in för att innovera med sin nya ”Dual Sense”-kontroll. Den största nyheten för handkontrollen sitter inte i det förändrade utseendet (den har fått sig en rejäl makeover från DualShock 4) – utan i hur den beter sig. Nyckelfrasen här är ”haptik” och det handlar bland annat om hur kontrollen vibrerar och svarar på din beröring. Vibrationerna i handkontrollen är otroligt högupplösta och välartikulerade. Till det kommer också att några av knapparna reagerar och svarar på hur du trycker (eller snarare baserat på vad du gör i spelet). Det kan kännas som att knapparna gör motstånd – om det är vad spelet vill att du ska känna. Haptiken kommer naturligtvis till sin rätta först om spelutvecklarna utnyttjar gimmicken, men bästa exemplet på hur det kan fungera kommer förinstallerad på Playstation 5. Astro’s Playroom (med den otroligt söte roboten vi lärt känna via Sonys PSVR-hårdvara) bevisar direkt hur otroligt starkt inlevelsen kan påverkas av haptiktekniken.
Det finns två stora problem (och ett par mindre, men de kommer vi till senare) med den nya generationer konsoler. Det ena är ett återkommande problem, som dock aldrig varit tydligare än i år: det finns knappt några spel som pushar din nya tv-spelsmaskin. Inget som du kan använda för att imponera på dina vänner med. Ett spel som du bara kan spela på din nyköpta konsol. Assassin’s Creed Valhalla och Spider-Man Miles Morales må vara grymma titlar, men de går att spela på äldre maskiner med. Vi skulle behöva ett fullfjädrat God of War eller Halo för att det skulle kännas motiverat att kasta oss in i framtiden. Istället förväntas vi vara lyckliga över bakåtkompatibiliteten. Visst, det är underbart att kunna spela sina gamla spel på sin nya maskin (XSX är särskilt bra på detta, extra plus för den välfungerande HDR-förbättringstekniken) – men vem köper en ny konsol för att spela gamla spel? Microsoft erbjuder 0 (noll!) exklusiva XSX-titlar vid lansering. Playstation 5 har visserligen en remake av det legendariska Demon’s Souls redo vid lansering – men det är fortfarande en remake. Bästa spelet i den nya generationen är faktiskt det tidigare nämnda Astro’s Playroom – ett ”spel” som egentligen är en slags uppiffad tutorial som ska lära oss vad handkontrollen ”Dual Sense” kan göra. Det är överraskande bra och otroligt charmigt, men det är inte anledning nog för att köpa en ny konsol. Men med det sagt vet vi ju att det kommer spel (till exempel God of War och Halo!), och inom ett par år kommer vi alla sitta där med fler spel än vad vi hinner med.
Det andra problemet, som är en något nyare företeelse, är att gränsen mellan konsolcyklerna håller på att suddas ut. Playstation 4 Pro släpptes hösten 2016, tre år efter originalet. Xbox One X, Microsofts motsvarighet, släpptes hösten 2017. X och Pro var inte nya konsoler, bara kraftfullare versioner av de gamla. Med den här långsamma stegringen som sker i hårdvaran blir steget mellan konsolgenerationerna mindre. Den nya hårdvaran i PS5 och XSX är inte lika revolutionerande som den varit om PS4 Pro och X1X aldrig existerat. Har du dessutom inte de allra senaste TV-apparaterna (som uppfyller HDMI 2.1-standarden) kommer du inte kunna få ut max varken gällande bildfrekvens eller upplösning med de nya konsolerna.
Men hur ser framtiden ut för spelmaskinerna då? Jo, Microsoft har gått på offensiven rejält i år. Företaget kommer ut ur ännu en generation där de fick se sig omsålda av japanska Sony. Ännu ett år där Sony-exklusiva speltitlar sopat banan med de få Microsoft har att skryta med. Men när den amerikanska jätten nyligen köpte Zenimax för ungefär 66 miljarder kronor blev de också ägare av ett par väl ansedda spelföretag som Bethesda och Machine Games. Det är därför inte otänkbart att kommande Elder Scrolls, Fallouts eller Wolfensteins blir exklusiva till XSX. Då är utgångspunkten för mjukvarukriget mellan Sony och Microsoft ett helt annat. När det kommer till prenumerationstjänster leder Microsoft dock redan på poäng. Xbox Game Pass är en fortsatt fantastisk tjänst, där den som prenumererar får tillgång till över hundra spel på en gång. Visst finns det liknande tjänster till de konkurrerande konsolerna – men ingen kommer lika nära till att vara ”Spelens Netflix” som Xbox Game Pass. Samtidigt har Sony ett otroligt starkt stall av in-house-utvecklare som regelbundet spottar ur sig spel som Uncharted, The Last of Us, God of War, Horizon och The Blind Guardian.
Så vilken konsol ska du välja då, frågar du dig? Svaret på den frågan har nog aldrig varit svårare – eller lättare, beroende på hur en ser det – att ge. Båda maskinerna är fantastiska och kommer garanterat kunna ge dig fler grymma spelupplevelser än du ens hinner smälta. Valet kommer för de flesta kokas ned till att välja den maskin som har de exklusiva titlar de föredrar. För närvarande ser Sonys lineup starkare ut, men det är en sanning som inte behöver vara huggen i sten för all framtid.
Namn: Xbox Series X/Xbox Series S
Tillverkare: Microsoft
Pris: 5695 kronor/3590 kronor
Namn: Playstation 5/Playstation 5 Digital
Tillverkare: Sony Interactive Entertainment
Pris: 5950 kronor/4990 kronor