Nu kan du mörklägga Palme-mordet

15:19 21 Mar 2025

Har du alltid drömt om att tysta ner ett politikermord? Spetsa då öronen, för här är Lösningen.

Per Martinsson ler mot mig. Eller, jag tror att han gör det. Webbkameran (eller kanske min uppkoppling?) gör att hans bild stundtals fryser i knytnävsstora fyrkanter. När monsterpixlarna bryts upp ser jag honom sitta i vad som ser ut som ett hobbyrum. Längst väggarna bakom honom står hyllor i furu fyllda med textilier och papper. Han har en grå kofta över en prydligt knäppt, mönstrad skjorta. Allt känns helt perfekt.
– Jag gör ju alla möjliga konstiga projekt som ingen någonsin bryr sig om, säger han. 



Per syftar på att han brukar göra flaskskepp och att han gjort en hemsida där han förklarar Pettsons (och Findus) tomtemaskin. Han är en grafisk formgivare som kodat så länge han kan minnas. Under en period jobbade han på ett stort svenskt spelföretag, men sedan insåg han att det inte var vad han ville. Istället gjorde han ett Gameboy-spel om Palmemordet. Han hade ingen aning om att det skulle bli så uppmärksammat.
– Palmemordet och Gameboy, det är ju två smala nischer –  och så ska det vara folk som råkar gilla båda? Det kommer väl inte vara så många, skrattar Per.

Han började med att göra 20 kassetter. När de sålde slut fick han kontakt med ett företag som kunde hjälpa honom med en större order. Ytterligare 250 exemplar sålde slut direkt. Nu planeras en ännu större upplaga, en fysisk box och en manual som ska säljas separat till de riktigt peppade. Allt detta för ett spel gjort för en konsol från 1989.
– Min bild är att det är mer retrogamers än Palmemordsintresserade som köpt Lösningen. Det är roligt, men det kanske finns en del saker som flyger över deras huvuden. Men det är ju kul att det finns flera lager att upptäcka.


Lösningen handlar inte om att lösa Palmemordet. Tvärtom. Allt handlar om en mörkläggning som spelaren ska genomföra. En statsminister har blivit skjuten och du ska göra allt i din makt för att mordet ska förbli olöst. Förstör bevis och sprid lögner, allt är “baserat på verkliga rykten”. Per har varit intresserad av Palmemordet i ungefär tio år och har kryddat spelet med massvis med humoristiska referenser till verkligheten.

Spelet tog drygt ett år att skapa. För Per blev det ett sätt att koppla bort vardagen några kvällar i veckan. Skriva dialog och fila på designen i anteckningsblocket på väg till jobbet. Gameboy-formatet har gjort det enklare att hålla allt i en rimlig skala. En person kan göra alla delar av ett spel på kort tid utan att uppgiften blir övermäktig. Han beskriver begränsningarna som något befriande. Saker var tvungna att hållas enkla och blev lättare att slutföra. Per är ödmjuk när han pratar om sitt arbete, trots att det är ett imponerande hantverk.
En finurlig, lite blyg man som skapar spel på sin fritid till en uråldrig konsol, i sitt tidlösa hobbyrum och får den kärlek han förtjänar. Allt känns verkligen perfekt.

Läs även: Simon Gärdenfors: "Knulla barn-drevet är mitt lutande tornet i Pisa"

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 03, 2025.

0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!