Jättebra svensk öl

Peter Steen-Christensen 23:04 12 Oct 2022

”Välkomna till hantverksölsrevolutionen!” proklamerar ölfestivalen Great Swedish Beer Festival. Vi fångade arrangörerna för att både höra mer om deras stundande festival och revolutionen i stort.

Ett viktigt inslag i varje hantverksrevolution är en arena att lyfta fram alla spännande nya produkter från alla de lika spännande bryggerierna som vuxit fram. Malmöevenemanget Great Swedish Beer Festival erbjuder just detta och trots att de bara är några år gamla så har de jobbat fram en stark position. Deras evenemang fokuserar på just svenska hantverksbryggerier, ett hundratal i antal, som man kan prova under två dagar i slutet av oktober. Festivalen är uppdelad på tre pass med max antal besökare 2 000 per pass och där besökstiden är utökad till fem timmar. Gott om tid att dricka sig igenom de hundra besökande bryggeriernas utbud.

Arrangörerna Erik Frithiof och Glenn Pålsson verkar ha träffat rätt med sitt koncept. Härom året belönades de med priset Årets Ölutvecklare för precis vad de är och gör. Inför årets festival som har de också varit med och instiftat ett nytt pris, Great Swedish Beer Awards, där årets bryggeri, årets ölbar och årets kulturbärare kommer att utses. Priset är skapat tillsammans med Svenska Ölfrämjandet och Sveriges Oberoende bryggerier.

Den första upplagan av festivalen var en succé 2019 men pandemin försökte sätta käppar i hjulet när det skulle följas upp, det gick väl emellertid utmärkt också med sittande publik. Och en Great Swedish Beer Festival går ju inte att stoppa, det hör man på namnet. 

Nu är det dags igen, vad har ni att säga om årets upplaga?
– Årets upplaga kommer för första gången i mångt och mycket påminna om vårt föregående år, och det ser vi verkligen fram emot. Även om det är mycket som är sig likt från senast finns där alltid smådetaljer att justera för att få en så optimal besöksupplevelse som möjligt.

Berätta om beslutet att hålla er till svenska producenter.
– Det grundar faktiskt sig i min och Eriks relativt korta vänskapsrelation. Slumpen förde oss samman för första gången 2018 när jag sökte mig vidare i event- och mässbranschen vilket tog mig till Eriks dåvarande arbetsplats för att söka nytt arbete. 15 minuter in i arbetsintervjun började vi prata öl, och då svensk öl i synnerhet. Vi diskuterade folkölsbutik bland mycket annat. Jag ville skapa en egen festival då jag tidigare varit anställd som projektledare för en annan dryckesmässa men tyckte jag var så jäkla grym på det så det var dags att göra något eget. Från ingenstans dyker Erik upp och känns som den givna partnern i det projektet och att göra en ölfestival bland mängden var inte aktuellt. Lika överraskande var det när namnet kom till oss, det kändes också självklart. Great Swedish Beer Festival är inspirerat av originalet i USA som grundades i början av 1980-talet av Charlie Papazian.

Ni har själva vunnit pris som årets ölutvecklare och nu ska ni själva, tillsammans med Ölfrämjandet och Sveriges Oberoende Bryggerier dela ut priserna för Årets Bryggeri, Årets Ölbar och Årets Kulturbärare.
– Det är för att ta saken i egna händer och fortsätta hylla de som hyllas bör. Bryggerier, barer och personer i branschen som breder väg för det svenska oberoende ölet. Det finns alldeles för många tunga bryggeriavtal på krogar runt om i landet som blockerar vägen för de mindre aktörerna, detta är ytterligare ett sätt att lyfta de som kämpar allra mest.

Vad är nästa steg i den svenska ölrevolutionen känner ni?
– Det gäller både krogavtal som blockerar andra producenter med hjälp av "pengar på bordet" samt exporten. Systembolaget har också en del att jobba på men på det stora fungerar de bra som kund till samtliga alkoholproducenter. Även gårdsförsäljningen kittlar lite i tanken men högst oklart om det någonsin ens kommer prövas praktiskt.

Kan en Great Beer festival bli för great, alltså för stor?
– Faktisk inte då vi inte får plats med fler än 100 bryggerier och inte fler än 6000 besökare totalt när vi kör på Slagthuset i Malmö. Vi är över 500 registrerade mikrobryggerier i landet idag så där har vi många att snurra på, vilket vi gör till varje år.

Vad gjorde coronaåren egentligen för ölbranschen?
– Min första tanke är att det gjorde gott! Gränserna stängde, många företagare inom mat och dryck fick det svårare på grund av restriktioner och så vidare men landet gick ihop och skapade kampanjen "Stötta det lokala" vilket verkligen föll väl ut om jag minns rätt.

De cirka hundra bryggerierna som gästar festivalen, vad ger ni dem för direktiv - hur många öl ska de ta med, och är det fritt spelrum för dem att plocka med vilka stilar som helst?
– Bryggerierna tar med sig fem olika öl och dessa får de fördela hur de vill över festivalens samtliga tre pass. Stilmässigt får de ta med sig vad de vill. Hur vi än vänder och vrider på det är det alltid ett par tunga stouts kvar i keggarna när lördagens sista pass stänger, men det är ju fullt förståligt då dessa brukar ligga på över tio procent alkohol. Vanligare är det med lagerölen som rullar mest då vi alla alltid går till den stilen, förr eller senare under festivalen. Vi kommer att presentera en sammanställning av vilka öl bryggerierna kommer ta med sig, men inte i vilken ordning de kopplas på, den friheten lämnar vi med varm hand över till bryggerierna.

Lek med tanken att året är 2030 och The Great Swedish Beer Festival åker på turné. Vilka är stoppen och hur många bryggerier följer med i släptåg?
– Förutom att GSBF är ambulerande över landet, hmm... Ingen jävla aning men om hjärnan får spinna fritt så besöker GSBF, i en mindre version, tolv europeiska städer per år. Vilket vi till viss del redan gör årligen i Berlin. GSBF är också en exportfirma, vi driver Sveriges bästa ölbarer med ett hiskeligt bra och exklusivt ölutbud med burkar och flaskor, fria kranar och allt det där. Bryggeri- och upplevelse-resor med öl i fokus ingår också i vårt affärsområde. Eller om det till och med är så att festivalerna inte längre finns på samma sätt då bryggerierna har egna verksamheter, att de driver restaurangverksamhet på samma ställe där de producerar sin öl, Taproom, vilket är allt vanligare i Sverige redan nu. Äsch ingen aning faktiskt, vi får höras då igen och stämma av läget helt enkelt.

Stad: 
Kategori: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 10, 2022.

0 Kommentera

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Krogrecensioner

Krogrecension: Poppy

Öppningen är fortfarande så pass ny att inte ens serveringstillståndet är på plats i samband med att vi besöker krogen för första gången.

Krogrecension: Gurras

I samma ögonblick som vi stoppar in foten på Postgatan 16 möter huvudpersonen själv upp med ett fast handslag och ett smittande leende på läpparna.

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Senaste krogrecensionerna i Stockholm

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!