I huvudet på Micael Dahlén

15:30 19 Feb 2017

Inför fullsatta hus runt om i landet har Micael Dahléns scenföreställning Kaosologi gått som tåget. Nöjesguiden har träffat ekonomen själv för att prata om slumpen, att kallas rockstjärneprofessor samt hur man jonglerar en professorstjänst med en scenföreställning.

Även om ekonomiprofessor är hans officiella jobbtitel har Micael Dahlén lagt näsan i blöt i flera yrkesområden. Han har skrivit en mängd uppskattade böcker om allt från marknadsföring, kreativitet, seriemördare och kaosologi – som även är titeln på hans senaste bok och numera scenföreställning. Kortfattat handlar teorin kaosologi om logiken som gömmer sig i kaoset som är livet.
– Det blir vad det blir och gör oss till dem vi är. Jag har försökt förklara att det finns logik i allt, säger Micael.

Du tror inte på slumpen alltså? 
– Det går alltid att se hur den där slumpen kommer sig, att man var ”på rätt plats vid rätt tillfälle”. Det är som Ingmar Stenmarck sa, ”ju mer jag tränar desto mer tur verkar jag ha”, när alla reportrar frågade honom om han kände sig tursam. Det är så lätt att peka på slumpen och inte gräva i det utan peka på den som förklaring.

I grunden är Micael Dahlén professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Han blev professor redan vid 34 års ålder, och den bedriften skulle bli som ett lackmuspapper för framtiden. Micael Dahléns eklektiska natur har gjort honom till en oförutsägbar figur i populärkulturen. När han så gick på tjänstledighet kunde han tacka ja till erbjudanden som ramlade in, och ett av dem blev så småningom föreställningen Kaosologii huvudet på Micael Dahlén. En föreställning som tar upp det som boken Kaosologi pekade på och utvecklar det ytterligare. Själva centralidén handlar om att alla beslut du någonsin tagit, oavsett hur små eller stora, får konsekvenser.
– Jag har aldrig varit så intresserad av pengar och ekonomi i klassisk bemärkelse. Ekonomin har för mig alltid handlat om att göra så bra som möjligt för så många människor som möjligt. Jag har alltid varit nyfiken och genuint intresserad av människor, och varför vi blir dem vi är.

Vilken har varit den största utmaningen?
– Det är nog att bli färdig i tid varje kväll. Det är så kul när dialogen med publiken kommer igång att jag får lägga band på mig.

Vad har du lärt dig om dig själv under turnén? 
– Jag har lärt mig att jag inte har en tydlig målgrupp, för att prata business-språk, och för att svara på frågan vem som jag riktar föreställningen till är att det inte finns ett rakt svar. Den yngsta i publiken var tio år och den äldsta var 86. Det tyckte jag var kul, att båda verkade glada och allt folk däremellan. Jag har överlag en ganska snäll målgrupp.
    I samband med att Micael Dahlén tog tjänstledigt från sin professorsposition bestämde han sig också för att ändra på 40 vanor på ett år. 

Har du hållit kvar vid det?
– Nästan allihopa. När jag får den frågan måste jag alltid tänka efter vilka vanor de var, vilket är ett bra tecken. I morse brottades jag med att duscha iskallt vilket är en av de vanor som varit svårast. Efter årskiftet var det svinkallt, jag åkte på chockfebertoppar på 40 grader. Då är man inte så sugen på att duscha. Det är inte behagligt, det ska mycket till och en del självbedrägeri för att man ska komma fram till den slutsatsen. Jag fryser 350 dagar om året i det här landet och iskalla duschar var verkligen en bra utmaning. Det fanns å ena sida dem som menar att rent fysiologiskt påskyndar det återhämtning och kroppen pumpar runt blodet i kroppen lättare.

Hur känner du egentligen för ditt smeknamn ”rockstjärneprofessorn”? 
– Så länge jag kan minnas har jag alltid brottats med att jag inte vet vad jag ska bli när jag blir stor. Alltid när jag ska föreläsa eller vara konferencier någonstans frågar de hur jag vill bli presenterad, och jag vet aldrig hur jag vill bli presenterad utan låter andra komma på något. Rockstjärneprofessorn har bara fastnat. När jag var liten hoppades jag att jag skulle hålla på med musik, att bli rockstjärna kunde man bli då vilket inte riktigt funkar på samma sätt.

Kaosologi-turnén

14 februari, Scalateatern, Stockholm
18 februari, Aros Congress Center, Västerås
9 mars, Victoriateatern, Malmö
10 mars, Dunkens Kulturhus, Helsingborg
17 mars, Odeon, Skövde
24 mars, OSD, Östersund

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 
Publicerad i tidning: 

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 01, 2017.

Fler artiklar

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!