Nu lanserar teamet bakom Avicii – At Night med Ash Pournouri i spetsen – den digitala talangtävlingen Self Made. Tävlingen hålls under våren på Self Mades sociala plattform och slutspurten kommer även att sändas i Kanal 5.
Den före detta managern till svenska housestjärnan Avicii har inte legat på latsidan sedan Avicii kastade in handduken för ett halvår sedan. Han har startat galor för influencers, byggt sitt och At Night Managements varumärke, och startar nu den digitala talangjakten Self Made tillsammans med Louise Grandinson, Head of New Business på Ash bolag, i sökandet efter nästan stora stjärna.
Det är ingen hemlighet att entreprenören Ash Pournouri vid sidan av att göra Avicii till en megastjärna gärna rör sig även i andra områden. Genom sitt mediabolag At Night Management startade han Big Buzz Awards, där syftet var att lyfta fram den digitala erans stjärnor i sociala medier.
Med den nya talangjakten Self Made fortsätter han tillsammans Self Made-bossen Louise Grandinsson på temat sociala medier. Talangjakten sker helt digitalt, från auditions till en slutlig vinnare.
– Världsartister som bygger sina varumärken på internet är en starkt växande trend med Justin Bieber, Shawn Mendes och Zara Larsson som utmärkta exempel. Med Self Made speglar vi den verkligheten genom att ge aspirerande artister verktygen att utveckla sina unika profiler via flera kanaler. Vi vill föra artisterna närmare fansen och låta dem ta makten över sin musik och sina varumärken, säger Louise Grandinson.
Ash, hur började du jobba med Self Made?
– Grundtanken bakom Self Made har funnits länge och präglar även det vi gjort tidigare när vi byggt varumärken och arbetat med världsartister. Bakgrunden till idén är de förändringar vi ser dels inom musikbranschen i hur en artist byggs upp, men även underhållningsbranschen och dess digitalisering, som nu är ett faktum. Jag har satt ihop ett internt team som arbetat med konceptet och plattformen sen ungefär ett år bakåt i tiden, men fokuserat sedan i november. Vi är vana vid snabba ryck.
Hur skiljer den sig från andra talangtävlingar?
– Det finns flera uppenbara skillnader. Dels, och viktigast, så är Self Made en digital plattform som vi lanserar samtidigt som talangtävlingen. Själva talangtävlingen bedrivs till fullo på den digitala plattformen där talangerna dels laddar upp sina bidrag, kommunicerar och interagerar med fansen på alla sociala plattformar, samt i ett senare skede även linjär TV. Den andra stora skillnaden är att tävlingen är demokratisk, vilket betyder att fansen och folket röstar på vinnaren. Det finns ingen jury — folket har all makt. Vi kommer till och med ta deras ”lead” på hur programinnehållet ska utvecklas. Tävlingen utgår också från artisternas unika identitet och tvingar alltså inte på dem olika teman eller ber dem frångå sitt egna uttryck. Vi vill lyfta artisterna för det de är.
På vilket sätt är det här tillvägagångssättet bättre än andra format?
– Det enkla svaret är att det helt enkelt redan speglar ett beteende som finns idag. En stark digital närvaro och kontakt med fans tillsammans med en stark unik identitet är A och O för att bli en världsstjärna idag.
Även om det är enklare rent teoretiskt att få ut sitt namn och sin musik där ute i dag än för bara 10-15 år finns samtidigt risken att man bara blir ytterligare en i bruset. Vad kan man göra för att sticka ut?
– Dels handlar det självklart om att ha ett unikt uttryck och identitet själv som artist, där fans kan koppla an till något annat än enbart en tonsäkerhet eller sångröst. Dessutom handlar det om att finnas på samtliga plattformar och möta dina fans överallt och inte exkludera någon kanal där de kan finnas.
De tävlande kommer få hjälp att bolla idéer och tankar med andra artister, producenter och influencers. Kan du ge oss några namn där?
– Vi har ett stort antal som vi kommer jobba med, men bara off the top of my head: John Martin, Carl Falk och Rami Yacoub, Wiktoria samt populära Musical.ly-influencers som Amanda Edmundsson, Natalie Danielsson och Amanda Lundgren. Ett antal ytterligare väletablerade artister kommer vi också arbeta med vilket kommer framkomma under tävlingens gång. Det är ett visst överraskningsmoment.
Intresseanmälan till Self Made öppnar idag den 6 mars och plattformen går live den 19 mars.
SÅ FUNGERAR SELF MADE:
19 mars - 29 april – Auditions – för alla
Starta en profil, ladda upp din första video - cover eller egen låt - och börja promota dig själv. De åtta mest populära videorna under veckan kvalificerar till veckofinal. Veckofinalen sker live på torsdagar via Self Mades plattform och fansen utser vinnaren efter röstning på lördagar. Vinnaren varje vecka går vidare direkt till nästa steg. Denna process pågår under sex veckor, vilket betyder att du har sex chanser att ta dig till utvecklingsfasen. Första veckan går en talang vidare, andra veckan två talanger och så vidare.
30 april - 10 maj – Utvecklingsfas – 21 talanger
De 21 deltagare som gått vidare från auditionfasen går in i utvecklingsfasen för att bli coachade av artister, producenter, och influencerprofiler. Coachningen sker digitalt inom allt från framträdande till att hitta sin stil och bygga sin unika profil. Fansen utser 12 talanger i det här steget, som går vidare till finalfasen.
11 maj - 27 maj – Finalistfas – 12 talanger
Self Made välkomnar 12 finalister till Stockholm för att arbeta med professionella musiker, skapa sin egen musik och uppträda live. Vi följer finalisterna på plattformen och korar den slutliga vinnaren av Self Made i samband med en livesänd final.