En våg av hipp nyandlighet är här, som blandar element från den tidigare så bespottade new age-rörelsen med feminism. Sanna Samuelsson vadar bland häxreligioner, ritualer och festhoroskop.
Blir du avvisad på Tinder för att du är fel stjärntecken? Har du märkt att dansen på hemmafester bytts ut mot tarotcirklar? Har din rumskamrat börjat bränna torkad salvia på daglig basis? Det är den hippa nyandligheten som gör sig påmind. Den kan ses i kulten kring bokserier som Cirkeln-trilogin, men också genom att fler ägnar sig åt astrologi, tarot, och vardagsmagi.
Ebba Bjelkholm, som är praktiserande häxa och driver sitt eget PR-företag, tar emot mig i sin lägenhet på Kungsholmen i Stockholm. Hon bär mohairtröja, pentagram och bekänner sig till den hedniska häxreligionen wicca. Hon har varit intresserad av ämnet sedan barndomen, men har nyligen märkt av ett större intresse även hos andra.
– Jag gjorde en trollformel första gången när jag var tolv och tyckte att jag fick bra resultat, säger Ebba. Då var det pinsamt, men nu upplever jag att folk är mer öppna och vill lära sig själva.
Den magi hon utför är ofta nära vardagen, som att försöka påverka energier så de gynnar en på olika sätt. Hon ägnar sig mycket åt meditation, en metod för att öppna upp sig själv inför andra dimensioner. Hon följer månkalendern, där månens tre faser blir perioder för att starta på nytt, genomföra och avsluta eller slutföra. Hon visar sitt altare, ett enkelt tygklätt bord med ljus, salt, torkade örter och föremål som representerar de fyra väderstrecken. Kniv, bägare och pentagram är också viktiga redskap. Altaret är portalen till ens magiska värld, där en utför återkommande ritualer eller trollformler, magiska formler bestående av ord och handlingar med ett särskilt syfte.
– Vid mitt altare åkallar jag gudinnor och försöker få kontakt med deras energier. Isis och Fortuna är några av mina favoriter. Men också mörkare gudinnor som Lilith, som du kan behöva om du genomgår en separation eller känner dig förtryckt som kvinna.
För Ebba är kopplingen mellan feminism och häxkraft självklar. Religionen Wicca betonar ursprungligen en balans mellan en gud och en gudinna, men tolkas i dag ofta med stor vikt lagd vid gudinnan, särskild bland feministiska utövare. Häxan symboliserar kvinnan som har varit stark men samtidigt utsatt, menar hon.
– Magi väcker krafter till liv inom dig, säger Ebba. Tidigare var jag väldigt beroende av relationer, men nu har jag ett annat perspektiv. Många kvinnor lever i heteronormativa relationer som de vantrivs i, för att de inte orkar eller vågar göra på andra sätt.
Även inom populärkulturen har vi sett en ockult våg de senaste åren, som bland annat går att härleda till nittiotalets vurm för häxor och vampyrer. Podden Hämndens timme, som görs av Mireya Echeverría Quezada och Judith Kiros i samarbete med Expressen Kultur, anspelar på den tematiken. Podden handlar om aktuell kultur och politik, men leker också med ockulta inslag, ofta av det mer illvilliga slaget med fokus på ”blod och eld”. De delar till exempel ut magiska straff till debattörer som har utmärkt sig i dumhet. Häxan Jolanda den Tredje var med i ett program och spådde hur det skulle gå i nyvalet. Det var ett sätt att ifrågasätta vem som får uttala sig med auktoritet kring politiska frågor, menar Judith Kiros när jag ringer henne. Samtidigt påpekar hon att Jolanda ser häxeri som ett motstånd mot den patriarkala ordningen och därmed är politisk i sig. Att det är många som intresserar sig för häxkraft är tydligt, menar Judith Kiros. Hon har själv en stark relation till tematiken sedan barndomen.
– Jag växte upp med Förhäxad, som var världens bästa serie när jag var elva, säger hon. Jag och mina vänner brukade försöka utföra häxkonst och ritualer. Idag är den estetiken både tilltalande och frånstötande i sin kitschighet.
Häxestetikens popularitet menar Judith är en del av den pågående nittiotalsvurmen. Åttio- och nittiotalister minns sin barndom och drömmer sig tillbaka till tiden när allt handlade om vänskap, fantasi och magi. Eller så tycker de mest att det är snyggt.
– I Sverige handlar det nog främst om estetik, tror Judith. Få 18-åringar med svart läppstift och chokerhalsband är intresserade av att gå så långt som att gå med i en coven, en wiccansk församling. Sverige är så sekulärt, samtidigt är kvinnogemenskap som källa till kraft intressant.
Den nya andliga vågen har en självklar plats på internet, där du kan hitta instruktioner till moderna ritualer på Tumblr, eller beställa snygga alkemiska symboler från en webbshop. Appar som spår i händer eller tar aurafoton är populära. Ett annat exempel är det ökade intresset för astrologi. Med hjälp av sajter eller appar kan du numera kolla ditt horoskop i detalj dagligen.
Sveriges största astrologiblogg, Scorpio Rising på Veckorevyn.com, startades av Sofia Pontén 2012. Sedan dess har hon sett en tydlig ökning av besökare, från att ha haft runt 3 000 läsare i veckan till 40 000, berättar hon för mig över Skype. En ökning som troligen inte bara handlar om att hennes blogg har blivit mer välkänd, utan också om att intresset för astrologi har ökat generellt. Många av de som läser är mellan 20 och 30, och inte bara tjejer. Som astrolog fokuserar hon på det vardagliga, ett exempel är hennes ”festhoroskop” där hon skriver om hur varje stjärntecken är att festa med. Hon använder ett personligt tilltal och visar sitt ansikte, till skillnad från tidigare anonyma astrologer. Hon är bosatt i New York sedan många år och det var där hon insåg att astrologi kan kombineras med radikala intressen eller åsikter. Eftersom astrologi anses ”flummigt” kan det bli ett motstånd mot kraven på rationalitet i samhället, menar hon.
– Astrologi är stort här, särskilt bland feminister och queers, säger Sofia. Det är ett sätt att försöka förstå alla plan av sig själv. Att få prata om känslor och vad man går igenom. Jag tror att vi behöver sådana utlopp som en följd av patriarkatet.
Hon undviker konservativa element inom astrologin, där stjärntecken beskrivs olika beroende på kön. Hon använder ordet hen konsekvent, och tycker att astrologin är frigörande eftersom kroppsliga attribut eller bakgrund inte behöver spela roll. Hon tänker mycket på vilka budskap hennes läsare får genom internet och media, och hur hon kan motverka dem. För även om nyandligheten har sina kommersiella sidor kan astrologin bli en motvikt mot idén om att det enda viktiga är ens marknadsvärde i termer av kärlek och karriär.
– Jag överanvänder ”ta en stund för dig själv” eller ”fundera på hur du känner”. Istället för ”tio steg för att lyckas i karriären” försöker jag säga ”skit i pengar” och ”gör vad du känner för”. Folk uppskattar att läsa om hur de är som personer snarare än konsumtion.
Kopplingen mellan ockultism, häxor och feminism är ingen ny företeelse. Bilden av häxan som rebell går att härleda till 1800-talet. Per Faxneld är lektor vid Stockholms universitet och har skrivit Satanic feminism: Lucifer as the Liberator of Woman in Nineteenth-Century Culture som kom ut 2014. Avhandlingen fokuserar på 1800- och det tidiga 1900-talet men innehåller också fältarbeten bland samtida feministiska satanister och ockultister. Han menar att feminismen i det nyandliga sammanhanget främst är kopplad till wicca-religionen, vilket beror på den framträdande roll som gudinnor har där, till skillnad från i monoteistiska religioner med sin upphöjda manliga gud.
– När wicca spreds från Storbritannien till USA på sextiotalet smälte den samman med den feministiska rörelsen där, säger Per. Det spreds senare tillbaka till Europa och kom att influera feminister.
Att bekänna sig till wicca blev ett uppror mot patriarkatet. Men det finns fler exempel på förtryckta grupper som lockas av alternativa moderna trossystem. Church of Satan hade många homosexuella medlemmar redan när den grundades, berättar Per Faxneld.
– Den redan ofrivilligt marginaliserade kan ha som strategi att omfamna det förkastade, till exempel vad gäller religiösa trossystem.
Samtidigt blir ockultismen i allt lägre grad en marginaliserad företeelse, när det är ett så återkommande tema i populärkulturen. Begreppet ”occulture” beskriver hur mycket av vår populärkultur som genomsyras av ockulta och alternativreligiösa teman.
– Det ockulta har blivit mainstream och genomsyrar vår kultur till den grad att vi tar det för självklart, fortsätter Per.
Att det är närvarande i kulturen gör att vi uppfattar det som en mer rimlig praktik att ägna sig åt i vardagen. Parallellt med detta har den nyandliga vågen, i och med kopplingen till new age, blivit inriktad på individens välbefinnande snarare än på gruppmentalitet och att vara del av ett samfund.
– Det är mycket fokus på individens personliga utveckling, säger Per. Det är typiskt för hur andlighet ser ut i vårt samhälle i vår tid, även i de större trossamfunden.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 04, 2015.