Erika Lust är en av de mest uppmärksammade alternativa porregissörerna. Hon förklarar för Nöjesguiden hur feministiskt producerad porr ser ut, vikten av transparens och varför vi bör betala för den.
”Vi måste förändra porren”, sa Erika Lust i en TED-föreläsning i fjol. Hennes ögon glittrade och publiken var helt med henne. Få porregissörer talar om sitt arbete med samma övertygelse. Så är hon också missionär i den feministiska erotikens sak. Hon vill få oss att känna, tänka och känna lite till. Hon är svensk men bosatt i Barcelona, och har på senare år blivit uppmärksammad som en av de mest intressanta feministiska porrfilmsregissörerna. Hon driver sitt eget produktionsbolag, men även en sexshop och LustCinema, en samlingssajt för alternativ pornografi. Hennes pågående projekt XConfessions är filmatiseringar av insända sexfantasier, ett slags crowdsourcat porrprojekt. I det gör hon och hennes produktionsteam två filmer i månaden. Det har blivit ett femtiotal filmer under de senaste åren.
– Det kommer ”confessions” varje dag, på alla möjliga teman, säger Erika Lust. Det är underbart och projektet är jättekul att arbeta med. Det är vanliga människors fantasier. Tanken är att visa en annan bild av sexualitet än vad den kommersiella porrindustrin förmedlar.
Hon tar varje tillfälle att kritisera den traditionella porren, med dess ensidiga fokus på manlig sexualitet och njutning. Där män har huvudrollerna och kvinnorna är reducerade till att vara vackra objekt eller verktyg som ska hjälpa männen att få utlösning.
– Det handlar om hur du vill beskriva sexualitet, jag väljer att inte göra det enbart från en manlig utgångspunkt. Kvinnor är ofta huvudpersonerna i mina filmer. De driver den erotiska fantasin framåt. Jag visar kvinnlig njutning lika mycket som manlig.
Hon beskriver sin filmgenre som oberoende erotisk film. I det ingår inte bara det sexuella perspektivet, utan också estetiken, narrativet och miljöerna. Eftersom hon är bosatt i Barcelona utspelar sig många filmer i miljöer som den staden, med sin internationella mix av människor. Några exempel är tjejen som är AirBnB-värd och gör allt för att göra sina gäster hemmastadda (det vill säga ligger med sina gäster). Killen som blir bunden av två ”power pussy”-feminister i en Twin Peaks-liknande bar. Eller något så ovanligt som en pansexuell fyrkant med två tjejer och två killar, där alla ligger med alla.
– Det är svårt när vi pratar om orden porr och pornografi, egentligen betyder det bara film som visar explicit sex, säger Erika Lust. Men många har en förutbestämd idé om vad det betyder. Det är bilden av en blondin med stora bröst, en muskelman och massa gynekologiska närbilder.
En sak som slår en när du ser Erika Lusts filmer är kyssarna, som ofta saknas i kommersiell porr. Det finns en ömhet och närhet som bidrar till den erotiska känslan.
– För mig är kyssar en viktig del av sex. Vill du ha någon vill du också kyssa den. Det är väl om det skulle vara en BDSM-överenskommelse där kyssar inte ingår, annars tycker jag alltid att kyssar är spännande.
För Erika Lust är produktionsprocessen central. I många ”bakom kameran”-filmer hon lägger upp på nätet kan du se hur filmerna spelas in. Det som slår en är inte så mycket hur skådespelarna arbetar, utan hur sammansvetsat och engagerat teamet bakom kameran verkar. Det är fullt fokus men också mycket glittrande ögon och tysta utrop av pepp. Ett team bestående av kvinnor, från kameramän till stylister. Detta bidrar till vad hon beskriver som en positiv sexuell miljö.
– De värderingar jag har finns involverade i produktionsprocessen. I hur jag väljer skådespelare och tar hand om dem. Mina skådespelare är människor som har en klar uppfattning om vad de vill och vilka de är. De tycker verkligen om att befinna sig framför kameran, de känner sig uppfyllda av det.
Det innebär också att allt ska gå rätt till vad gäller betalning, hälsotester och samtycke. Skådespelarna är aktiva i castingprocessen, och avgör vilka de är sugna på att arbeta med. Det gör också skillnad i kvaliteten i filmerna, menar hon, när det märks att det finns kemi mellan personerna framför kameran.
Den här typen av information är viktigt för många av hennes fans, berättar hon vidare. Det finns en rädsla och oro kring pornografi. Många är rädda för exploatering och tänker att skådespelarna är stackars människor som ”fastnat i träsket”. Därför har hon utvecklat strategier för att försöka avdramatisera filmerna.
– Det är viktigt för publiken med transparens. Därför försöker jag också skildra filmskapandet, genom att göra ”bakom kameran”-videor och lägga upp intervjuer med mina skådespelare. Då kan den som är intresserad få se hur det går till i verkligheten och vilka personer som är med.
Beröringsrädslan för porr är särskilt stor i Sverige, menar hon, vilket hon tycker är märkligt med tanke på att vårt land är så sexuellt öppet i övrigt. Hon medger att det nog är en vinst för den feministiska rörelsen, att man har lyckats kommunicera öppet kring att den allra största delen av pornografin är väldigt mansdominerad, chauvinistisk och aggressiv. Även om det är något som också går ut över hur folk ser på hennes eget arbete.
Sajten Xconfessions har utvecklats till ett litet community, där folk skickar in sina sexfantasier samt läser och tittar på andras bekännelser. Och det finns många som är beredda att betala för porr som de vet är bra producerad under rättvisa villkor, med skådespelare som har agens under produktionen, säger Erika Lust.
– Det finns en hel rörelse som heter ”pay for your porn”. Det är en moralisk fråga likt många andra områden. Köper jag ägg vill jag veta var de kommer ifrån, är det från hönor som har gått fritt eller burhöns? Det är samma princip, vi måste informera. Vad vi gör online har betydelse.
Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 06, 2015.