The Sound Of One Hand Clapping

16:21 26 May 2000
Singeln [I]Cloud 98 3/4[/I], med raptjejen Ninety-9 inlånad från Grand Royal, gav tidigare i vår en liten föraning om vad producenten och remixlegenden Dobie hade på gång. Stark jazzpoesi flirtade med omutliga trummor och små intelligenta samplingar i en utpräglat urban historia. Det var väldigt bra. Särskilt som det var från England. Det har ju varit lite klurigt med brittisk hiphop hittills, även om artister som Lewis Parker, The Brotherhood, The Freestylers, Roots Manuva och Rodney P gjort vad de kunnat för att undvika triphop- och drum'n'bass-fällan. De två sistnämnda är även med på [I]The Sound Of One Hand Clapping[/I] - Dobies första fullängdare, som tveklöst kan ge den engelska hiphopen en välbehövlig vitamininjektion. Det kan det vara dags för. Precis som det är dags för Dobie att få fart på sin solokarriär. Killen har trots allt mixat hiphoptolvor i 16 år eller så vid det här laget, och hjälpt mängder av storheter som Soul II Soul, Massive Attack, Tricky, Shara Nelson, Howie B, och Björk med deras musik. Samarbeten den insatte lyssnaren kan höra spår av i Dobies egen musik. Stråkarna i den ödesmättade [I]Coming Up For Air[/I] skulle Massive Attack-kompisen Craig Armstrong ha kunnat skriva, och ingen hade protesterat om Shara Nelson gästat i den instrumentala [I]Way Over You[/I]. Dobie kallar helst debuten för ett twistat hiphop-album, men i själva verket handlar den minst lika mycket om kvalificerade harmonier och avancerade arrangemang som om rim och beats. Intellektuell och bitvis riktigt mörk musik för ensamma taxiresor genom regniga Londonnätter.