Playgroup

Patrik Forshage 18:10 3 Nov 2001
Under första halvan av 1980-talet tog den vita dansmusiken sina första stapplande steg. I storstäderna kunde man knappt undvika slickade funkband som Sades Pride, punkare som Blurt började försöka spela skränig funk och industriband siktade på dansgolvet. Viktigast var Bristols första dansvåg med Mark Stewart i täten. Förra året ville Andrew Weatherall visa att musiken från den tiden fortfarande har relevans på dansgolvet, och släppte den varsamt mixade samlingen Nine O'Clock Drop. Kul och nostalgiskt för oss som var med första gången, men det gav inget större genomslag bland engelska DJs och dansproducenter som fortsatte spela two step. Förrän nu. Trevor Jackson, aka Underdog från The Brotherhood, har gjort sig ett namn genom att remixa bland annat Massive Attack. Som Playgroup lämnar han hiphop och modern dans för att återvända till rötterna, tillsammans med en stjärnparad som i många fall sett sina bästa dagar. Joi från Lucy Pearl är ett av de mer aktuella namnen i en lista som rymmer Happy Mondays Rowetta, Roddy Frame, reggaeproducenten Dennis Bovell och riot grrrl-Kathleen Hannah. Alla bidrar till Trevor Jacksons nostalgitripp. Vill du veta vad tidiga Killing Joke hade gemensamt med PIL får du Edwyn Collins tolkning i [I]Medicine Man[/I]. En dubversion av Special A.K.A. skulle låta som [I]Surface to Air[/I] och ett återbesök i Bristol ger oss [I]Make It Happen[/I]. Okej, några modernare grejer ryms också på skivan, men efter dubversionen av Paul Simons [I]50 Ways to Leave Your Lover[/I], med Shinehead som gästvokalist, gör Playgroup inte bara skivbolagsreklam när han triumferar; "Always go to the source baby".