, som är The National Trusts första LP, är det högsommar. Det är så varmt att folk tagit sin tillflykt till parkerna där de ligger med vackra bara ben och kisar förgäves. Träden bär apelsiner och ska man någonstans så cyklar man. Ni hajar. Inledande Making Love (In the Natural Light)
förklarar det bättre. Det är en vansinnigt lång jazzfunkburgare med smekande stämsång, puttrande congas och bongos, piano, orglar och en flöjt som smälter rakt in. På den följer kärleksfulla hyllningar till den kaliforniska solen, soulen, den svängigaste popmusiken, Bill Withers och, jo, Pink Floyd. De balanserar mellan Colin Blundstone och Lambchop, inspireras av Lovin Spoonful och minns Curtis. Och de gör det med en obegriplig lätthet. Om det inte framgått så står de också dumdristigt nära pretentionernas yttre gräns men backar i precis rätt ögonblick nästan varje gång. Två år tog det i studion, för Neil Rosario och Andy Cunningham, Brian Deck, Bryan Aldrin, Russell Baseman och fler. De flesta namn är bara vagt bekanta -- och det genom Red Red Meat, ett bluesrockinspirerat indieband som släppte skivor på Sub Pop under 90-talets första hälft. Och just där ryms min enda invändning, jag fattar inte hur den här skivan kan ha blivit till.