Maxwell's urban hang suite

11:11 25 May 2000
När Marvin Gaye 1976 hyllade sin andra fru Janis på skivan I want you (med Ernie Barnes skivomslag - ett av världens vackraste någonsin) stod Leon Ware i studion och myste. Han hade skrivit och arrangerat en stor delav musiken, efter att tidigare ha samarbetat med artister som Quincy Jones,The Isley Brothers, Ike & Tina Turner och Michael Jackson. När Ware åretefter solodebuterade med plattan Musical message kunde man höra MarvinGayes stora röst i körstämmorna. Men trots att Leon Ware fortsatt släppa skivor sedan dess har solokarriären aldrig velat ta ordentlig fart. Istället har han i än högre grad vuxit in i rollen som kompositör, arrangör och producent. När Amerikas nya manliga soulhopp Maxwell debuterar finns Leon med i kulisserna. De båda har tillsammans skrivit låten Sumthin' sumthin' - ensommar hit som luktar glass, sol, saltvatten och beachparty. Med gitarristen Wah Wah Watson och Stuart Matthewman (som tidigare jobbat med Sade) som andra musikaliska bollplank har den 22-årige Maxwell hittat fram till ett sound som är baserat på tio år gammal musik, hämtar kraft ur 20 år gammal, och likväl fortfarande låter dagsfärskt. Behaglig tuggummisoul för lata dagar. Med en befriande avsaknad av superwail, plastiga trummor och stöddig attityd. Varje spår handlar om den kvinna han inte kan få, den kvinna han redan förlorat. Maxwell doppar sinalåtar i en bitterljuvt psykoanalysisk sockerlag, och bjuder oss sedan att smaka hans självinsikt. Och vi tackar leende ja - eftersom han kryddat med precis det som så mycket av dagens soul saknar. Nämligen själ.