Det finns en angelägen principdiskussion att ta angående postumt utgivna album slutförda av nära släktingar som inte riktigt uppnått de egna karriärnivåer som blodsbanden bäddat för. Den lämnar vi dock därhän just nu, och konstaterar att det här rör sig om Leonard Cohens son Adam som lanserar några utkast, skisser och överblivna spår som ”The Great Lost Album”.
Det är det ju alltså inte, men väl en halvtimme med nio utmärkta outtakes. De har bearbetats vidare efter Leonard Cohens död av en imponerande skara musiker, där Daniel Lanois oantastliga arrangemang och Jennifer Warnes röst är centrala, och de är inte dumma alls.
I gripande The Hills sjunger Leonard Cohen om hur kroppen bryts ned av ålderdom och sjukdom. Den hade varit ett strålande bonusspår på en deluxe-version av hans egentliga avskedsalbum You Want It Darker. It’s Torn låter förvirrande likt Nick Caves senare inspelningar, och titelspårets ödmjuka vals liksom den arga samtidskommentaren Puppets och flera andra låtar hade sannolikt tagit sig vidare till ett riktigt studioalbum, hade Leonard Cohen fått leva.
Problemet är att även om Thanks for the Dance inte skämmer ut sig i Leonard Cohens katalog låter det som hans album brukade låta för 15 år sedan. Det innebär att hans perfekta karriäravslut med fantastiska You Want It Darker inte längre är något karriäravslut, och det stör.