Kingsize

14:25 31 May 2000
Jag tror inte att jag lyssnat på [I]C'Mon Kids[/I] sedan veckorna efter att den kom. Samma sak med övriga gamla Boo Radleys-plattor: jag gillar dem alltid när de kommer, sedan faller de i glömska. Kanske är det ett fall av recensentsjuka, i den ständiga strömmen av nytt. Eller är det bara så att tiden är, som Bobby Womack sjunger om 110th Street, "a hell of a tester", och att det är något med Radleys musik som inte håller för evigheten, utan bara till ett utmätt bäst-före-datum.Men för stunden är [I]Kingsize[/I] oerhört underhållande -- ännu mer så än de två senaste. Martin Carr utgår, fortfarande, från samma sida på Beatles vita album som Noel Gallagher, men medan Oasis drog åt T-Rex och bredbent glamrock svävar Carr istället iväg till Brian Wilsons vokala himmel -- och där Oasis använder stråkar för att fullkomligt bombardera lyssnarens öron med ljud låter Carr dem vifta lätt och charmerande, som en elegant accessoar. Bäst lyckas han i den moogfärgade popballaden [I]High as Monkeys[/I], med en refräng som måste vara höstens sötaste.Det finns mycket sådant på [I]Kingsize[/I]. Dessutom verkar han tävla med Paul Heaton i Beautiful South om vem som har bäst titlar. Den här gången vinner Radleys, med [I]Heaven's at the Bottom of Our Glass[/I] strax före BS-låtar som [I]How Long's a Tear Take To Dry[/I] och [I]Look What I Found In My Beer[/I]. Fast när det gäller bästa textraden får Carr ännu en gång se sig besegrad: Heatons "You feel like London and you look like Hull" är det [I]ingen[/I] som slår...
Skivbolag: 
Artist: 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler musikrecensioner