Kings of Convenience

14:25 31 May 2004
Simon & Garfunkel-chock direkt i första spåret på Kings of Conveniences andra skiva! "Homeward bound, I wish I was, homeward bound" blir här "homesick, cause I no longer know where home is". [I]Homesick[/I] fortästter: "I lose some sales and my boss won't be happy, but I can't stop listening to the sound, of two soft voices blended in perfection, from the reels of this record that I found". Sjunger de om sina hjältar? Ah va meta, de låter som Paul & Art, de sjunger om Paul & Art. Det måste vara så. Snart hittar Eirik Glambek Boe och Erlend Øye sig själva precis som på debuten [I]Quiet is the New Loud[/I] från 2001. Det som var tyst då är - till en början i alla fall - lika tyst här. Och trots att arvet från Simon & Garfunkel vilar över hela [I]Riot On An Empty Street[/I] är den här norska duon tjuvar med klass. Stämsången får snart sällskap av annat än endast akustisk gitarr. På [I]Sorry Or Please[/I] en kontrabas som aldrig vill sluta promenera och en trumpet med sordin, på [I]Love Is No Big Truth[/I] en soft elektrisk gitarr i baktakt som tagen från Paul Simons Sydamerikaresa [I]Rhythm of the Saints[/I]. I [I]Know How[/I] och [I]The Build Up[/I] får KOC besök av kanadensiska sångerskan Feist och hon ger låtarna ytterligare en dimension, ytterligare en stämma att luta sig mot. Om Erlend Øye på sin mix-cd [I]Dj Kicks[/I] blandade hårt med mjukt, lade sina sprött sjungna versioner av [I]There Is A Light That Never Goes Out[/I] och [I]Always On My Mind[/I] över relativt hård techno så blandar KOC här bara mjukt med mjukt. [I]Riot On An Empty Street[/I] är precis vad det låter som, en uppgörelse utan blodvite - de här norrmännen klubbar inte sälar. Eiriks andra yrke? Terapeut.
Skivbolag: 
Artist: 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler musikrecensioner