Jon B

11:32 8 May 2001
Det är som om tiden står still. Inte för att det inte hänt något sedan Jon Bs senaste platta utan för att det verkligen känns som om tiden står still. Jon B, skönsjungande studioperfektionist och flickidol, har putsat och filat på [I]Pleasures U Like[/I] tills allt som återstår är en blank, formlös och trögflytande massa. Precis som hans mentor Babyface (som antagligen kommer att släppa ett helt identiskt album i sommar) gör Jon Boogotti musik som kyler av och lugnar ner. Och har man den minsta motvilja mot modern soul, om man tycker att den låter för klinisk, så är det här rent farlig musik att lyssna för mycket på. Det kommer att börja ila i dina tänder, du kommer att köpa Will Oldham-skivor i högar, du kommer att drömma mardrömmar om att det växer ut volanger på dina skjortor. Men för att komplicera det lite finns det ett par spår på [I]Pleasures U Like[/I] som är jättetjusiga. Som ett rullskridskojam kallat [I]Don't Talk[/I] som Jon B slängde ihop en kväll efter att ha hört Sugarhill Gang ute på klubben. Eller [I]Cocoa Brown[/I] som smiter in med en tjej in i Maxwells [I]Urban Hang Suite[/I] när ingen ser på och får ner en hel natts pussande på tre minuter inspelningsband. Men mellan favoritlåtarna är det som om ingenting händer, man kan till och med glömma att det överhuvudtaget är någon musik som spelas. Därför hade det kanske varit både bättre och billigare att ersätta transportsträckorna med ren tystnad. Fast Jon B har kommit till en punkt där han aldrig behöver tänka på kostnader. Han har inget att bevisa och verkar ärligt talat mer intresserad av att reppa neosoulen med sitt hobbyband Jack Herrera.