Jenny Wilson - Demand The Impossible!

Sara-Märta Höglund 00:02 5 Nov 2013

Be realistic, demand the impossible! Orden sprayades över en husvägg under studentrevoltens Paris år 1968. För Jenny Wilson finns inte bara paralleller till de upplopp som utspelat sig under senare år utan också till det kaos som ägt rum i hennes kropp. Efter att ha diagnostiseras med bröstcancer och ha blivit friskförklarad kom sjukdomen tillbaka, hon tvingades kräva det omöjliga. Albumet är inspelat i omgångar och man skulle kunna tro att genomleva en dödlig sjukdom inte bara en, utan två, gånger skulle ha tagit musten ur de allra flesta. Men Wilson har sett vad som är viktigt och kanaliserar det i kreativt vredesmod. Demand the Impossible! är ett personligt, men högst politiskt album. Wilson beskriver det själv som en hyllning till upploppen, överlevnaden och kampen. Här blandas spoken word, psykotisk blockflöjt och en arsenal av synthar med ljudet av gatan. Med Wilson i rollen som poet, magiker och agitator får pretentionerna löpa fritt. Det är modigt och träffar mitt i prick med ett album som är lika rasande som organiskt.

Publicerad i tidning:

Texten har även publicerats i Nöjesguiden nr 09, 2013.

Ala.Ni — Acca

På sina ställlen har Ala.Nis huvudsakligen helt instrumentfria andra album drag av mer traditionella körverk, som i renässansklingande Hide där en stråkkvartett tillåts utrymme bakom alla hennes välbalanserade stämmor, och i himmelska och synnerligen finstämda In the Land

Pictish Trail - Thumb World

På Isle of Eigg i nordvästra Skottland sitter den underfundigt underhållande psykedeliamusikern Johnny Lynch och funderar över livets stora samband. Den tumvärld som upptar hans grubblerier här beskriver hans som det paradoxala i att tummen är det som skiljer människans fysionomi från andra arters (så säger han) och därmed varit avgörande för evolutionen, och samtidigt är den kroppsdel vi använder för den artificiella verklighet som utgörs av mobiltelefoner och surfplattor, och som därför orsakar människans de-evolution. Nämnde jag att han är en psykedelisk humorist?

Spinning Coin - Hyacinth

Hur kan någon stå emot att falla pladask för den här sortens klassisk skotskt gitarrindie? Musik som utgår från Velvet Underground och som med krångliga gitarrslingor styr sina nerviga och ofta lite tröga popmelodier mellanlandar i åttiotalets Postcard-pop innan den med purfärsk aktualitet är framme i nutiden

Tennis - Swimmer

Lagom till Alla hjärtans dag släpper Tennis sin mest romantiska platta hittills. Duon består av paret Alaina Moore och Patrick Riley, och tillsammans gör de moderna kärleksballader. Inspirationen är hämtad från amerikansk 70-tals rock och vår tidstypiska indiepop.