Janice – I Don’t Know A Thing About Love

levi hielle-bergstrom 00:00 3 Sep 2019

Janice har seglat upp som en given stjärna på den svenska musikscenen de senaste åren. Debutalbumet Fallin Up togs rättmätigt emot med öppna armar. Men efter en stark debut så väntar ett vägskäl för artister av hennes kaliber. Att jaga kommersiell framgång är inte alltid synonymt med bra musik. Med I Don’t Know A Thing About Love visar Janice dock att hon står på rätt sida av den tunna linje som skiljer opersonlig pop från budskap och känsla.

Trots att tre av de fem låtarna på I Don’t Know A Thing About Love redan fanns utgivna som singlar så sammanfogas spåren till en fin helhet. Doing Wrong som gästas av Molly Hammar är en solid uppvisning av Janices talang. Båda möts i en oerhört stark refräng som fastnar. Kisses at Night Time är med sin intima text och progressiva produktion EP:ns bästa spår. Need You, som är en perfekt avvägning mellan pop och neosoul, kvalar också in som en stark kandidat.

Trots att Janices röst är magisk och texterna är skarpa så uteblir den riktiga euforin. När sista låten tystnar saknas förfarande en grandios höjdpunkt i klass med debutalbumets bästa låt Queen. Med det sagt så är I Don’t Know A Thing About Love fortfarande en stark och souldoftande skildring av kärlekens alla sidor och den visar att Janice vågar vara experimentell vilket passar henne bra.