Technomusiken har många ansikten. Och för många lyssnare är vilken stil man tillhör en helig fråga. Följeslagarna av den hårdaste och snabbaste technon har inte mycket till övers för djup och långsam techno. Och vice versa. Vad jag har erfarit i alla fall. Gillar man att gå på rave så kanske man även softar i chillen, men där spelas väl bara ambient?
Är det något som är extra signifikativt med all techno så är det framtidsvisionerna vi ständigt matas med. Och Cari Lekebusch och Ian O'Brien gör på sina senaste album inget för att skilja sig från mängden. De är däremot producenter från väldigt olika skolor.
Caris [I]Mindgames[/I] är funkig och dansant elektro lika snabb som ett expresståg på väg ut i rymden. Men det är aldrig riktigt så att jag vill följa med. [I]Mindgames[/I] tenderar alltför ofta bli en enda lång DJ-tool för Caris egna DJ-set.
Ians [I]A History of Things to Come[/I] är flummigare och sämre än 1999 års [I]Gigantic Days[/I]. O'Brien, en av de mest talangfulla technoproducenterna för sisådär fem år sedan, vill nu gärna utforska etnomusiken i [I]Spirits[/I] och gör det med bongos och flöjt. Han ber Domu, från fina etiketten Archive, programmera trummorna i [I]Veksel[/I] och vips så får han lite jazziga off-beatrytmer. Jag köper det inte riktigt. Självklart heter låtarna också saker som [I]Air[/I] och [I]Theme from Apollo[/I] och det låter därefter; tomt, ensamt och känslokallt. Men som byråtechno sitter [I]A History of Things to Come[/I] som en smäck.
Kampen mellan den hårda och den mjuka technon slutar den här gången oavgjort.
Skivbolag:
Artist: