Freddie Gibbs & Madlib — Bandana

levi hielle-bergstrom 12:37 8 Jul 2019

Producenten Madlib och Freddie Gibbs har tidigare visat att de kan skapa mästerverk tillsammans. Deras förra kollaborativa album Piñata var på många sätt en oväntad fullträff. Madlib, med en skivsamling på fyra ton och en förkärlek till udda sampels, kunde utmana Freddie Gibbs som förkroppsligar bilden av en ortodox gangsterrappare. Kombinationen var svårsmält men vacker. På omslaget till Bandana syns en sönderslagen piñata vilket hintar om att duon inte är intresserade av att plocka poäng på gamla meriter.

Tidigt på Bandana står det klart detta projekt också är en dragkamp mellan två egna artister. Gibbs kastar ur sig sina texter medan Madlib bryter av produktionerna och leder in dem på nya banor, ibland flera gånger på samma låt. Om Madlibs tidigare samarbetspartner Mf Doom använde eskapism för att mota de fluffiga produktionerna så använder Gibbs grovkornig socialrealism från en langares perspektiv. På Crime Pays är Gibbs tydlig med att han skiter fullständigt i försäkringar och doktorsbesök i jakten på pengar, allt över en mysig sampel av Walt Barrs Free Spirit. När Gibbs stundvis lämnar sina droganekdoter blixtrar något rebelliskt till i hans texter. På Flat Tummy Tea fördömer han exempelvis USA:s roll i den transatlantiska slavhandeln. I övrigt så kretsar mycket av det han säger kring honom själv vilket tillslut blir något tröttsamt.

Ibland känns det som att Gibbs glömmer att andas mellan sina rader. Hans hektiska flow får Bandana att låta mer som en lång freestyle än ett studioalbum. Det är dock Madlib som drar det tunga lasset när han försöker matcha Gibbs karisma med sina produktioner. När Madlib lyckas, som på albumets bästa låtar Fake Names och Situations, uppstår något magiskt. Bandana är, likt sin föregångare Piñata, ett robust album med några guldkorn insprängda i sin kompakta och röriga ljudbild.

Skivbolag: 
Artist: 

Håll er uppdaterade!

Gilla Nöjesguiden!

Vill du få veta precis allt som händer på nöjesguiden.se? Gilla oss på Facebook!

Gilla

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler musikrecensioner

Maple & Rye - For Everything

For Everything är en långsam skiva som drar inspiration från Australien, en geografisk plats som sällan uppmärksammas inom de genrer som jag rör mig bland. I min värld tycks endast Londons mörka tvärgator och södra USAs motorvägar existera. Men Maple & Rye menar att deras verk är lika omväxlande som det australiensiska landskapet - urban stadsmiljö möter öken, möter regnskog möter berg.