Fever Ray - Live at The Troxy

Sophie Winberg 00:00 9 Aug 2019

Jag som haft turen att se Karin Dreijer live vet vilken upplevelse det är. Det var ren eufori. En energi som nästan gick att ta på. Jag lyckades tappa bort en strumpa under spelningen.

Den här liveplattan, inspelad i London, mars 2018, kommer från den efterföljande turnén till 2017 års PlungeNär jag recenserade Plunge skrev jag att ”(…)det är vildare än vi minns henne. Ett suggestivt, hetlevrat och maniskt sound som vibrerar perfekt över skivans sexuella teman, men med precis rätt mängd bekant pop för att någonsin bli för svårt eller exkluderande.”.

Att nu höra de vibrationerna dundra fram på en livespelning är fantastiskt. Det låter svettigt. Det låter som strobelights. Det låter som att tappa bort en strumpa.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.