El Perro del Mar – We are History

Sara Berg 07:28 24 Feb 2018

El Perro del Mar har gjort en till hälften mycket fin EP. Jag älskar framför allt de sorgsna och sorgliga låtarna, eftersom hennes ledsna och bedjande röst funkar så bra då. Som i Mirror, där hon sjunger om att fucka upp och be om förlåtelse, eller i Each Man to his Own och We are History, vilka båda är ömsinta, ljuva och pampiga samtidigt. Dessa tre låtar är bland det bästa El Perro gjort på länge och därför är det synd att de kombineras med lika många spår som försöker vara något slags kampsånger, men som mest känns gymnasist-politiska. Kanske är det texterna som är för banala, eller så är det melodiernas hattighet som inte riktigt håller. Jag vill ha mer av det hjärtskärande och solnedgångspowerballadiga, där är hunden som bäst.

The Rock*A*Teens - Sixth House

Du är förlåten för att aldrig ha hört talas om The Rock*A*Teens, de var som bäst måttligt framgångsrika på den lokala Atlanta-scenen innan de la ned verksamheten för 16 år sedan. Men när de nu är tillbaka med intensiv och rejäl skramlig garagerock och med en frontfigur i Chris Lopez med febrig intensitet, kraftfull pondus och en rejäl dos självironisk humor finns det ändå anledning att låna dem ett öra. Särskilt Lady Macbeth oroar och övertygar.

Dirty Projectors - Lamp Lit Prose

Den sortens hipsterness som Dirty Projectors med sin distinkta Brooklynindie full av modern och dansbar elektronik för några år sedan var självaste sinnebilden av brukar ha kort hållbarhet. Men som få samtida band har Dave Longstreth upprätthållit en sådan status över åren, och när han nu återvänder med finns alla förutsättningar för en fortsättning på det.