El Perro del Mar – We are History

Sara Berg 07:28 24 Feb 2018

El Perro del Mar har gjort en till hälften mycket fin EP. Jag älskar framför allt de sorgsna och sorgliga låtarna, eftersom hennes ledsna och bedjande röst funkar så bra då. Som i Mirror, där hon sjunger om att fucka upp och be om förlåtelse, eller i Each Man to his Own och We are History, vilka båda är ömsinta, ljuva och pampiga samtidigt. Dessa tre låtar är bland det bästa El Perro gjort på länge och därför är det synd att de kombineras med lika många spår som försöker vara något slags kampsånger, men som mest känns gymnasist-politiska. Kanske är det texterna som är för banala, eller så är det melodiernas hattighet som inte riktigt håller. Jag vill ha mer av det hjärtskärande och solnedgångspowerballadiga, där är hunden som bäst.

Young Thug – So Much Fun

So Much Fun är Young Thugs första riktiga studioalbum, vilket kan vara något förvirrande. Med 18 mixtapes, ett samlingsalbum, tre EPs och en ofantlig mängd singlar i ryggen så är frånvaron av ett ordentligt album snarare ett tecken på att formatet tidigare har varit ointressant för Thugger. Om det är något han kan så är det att gå sin egen väg. Young Thugs avantgardistiska stil har legat som en grogrund för andra udda stjärnor som Gunna, Lil Baby och Lil Keed.

A$ap Ferg – Floor Seats

Det har gått två år sen A$ap Ferg släppte Still Striving och när han nu återigen gör entré så är det med pondus. Hans distinkta flow tar ingen paus på Floor Seats som är en nästintill militant samling spår som dryper av energi. Det är dock i pauserna från de moderna och intensiva produktionerna som han verkligen kommer till rätta.