Pärlor vi missat: Molchat Doma – Monument

Sara Berg 00:00 31 Dec 2020

Allt var inte elände i Belarus i år. Postpunktrion Molchat Doma – ungefär ”husen är tysta” – släppte sitt tredje album Monument, som den här gången fokuserar mer på kärlek än politik och glåmig öststatsvibe.

Musiken, däremot, är kylig och influerad av Ian Curtis och Sovjet-new wave. Till och med de svängigare spåren, som Discoteque och Zvezdy, har en underliggande melankoli som förstärks av sångaren Egor Shkutkos lätt uppgivna basröstryska. Resten är mest mörker, om än inlindat i snygga syntslingor och trummaskinstrummor. Kargt, vackert och underbart omodernt.

Julien Baker – Little Oblivions

Julien Baker är en artist som man kan känna igen från artistsamarbetet Boygenius från 2018. Det var en trio bestående av de två mer kända akterna Phoebe Bridgers, Lucy Dacus, och den tredje, lite anonyma Julien Baker. Denna anonymitet har hon fullständigt kastat bort på sitt tredje album Little Oblivions, som i jämförelse med hennes tidigare släpp är storslaget, nästintill dekadent. Men gamla lyssnare kommer känna igen sig i de personliga och ofta oerhört mörka texterna.

Evergrey - Escape of the Phoenix

Efter det föregående albumet The Atlantic, framstår denna giv som något mer direkt. Det är bra. Evergrey har alltid haft nära till det vemodiga balladuttrycket, även i hårdare spår. Trots fantastiskt låtskrivande har det länge funnits en önskan om att få höra lite mer aggressiva toner igen, men riktigt så hårt blir det inte här heller. Däremot är det som vanligt oerhört vackert och dessutom ganska lättillgängligt. Få röster inom metal har samma smärtsamt souliga röst som Tom Englund.

Frankfurt - Frankfurt

I närmare 15 år har den okända trion skapat experimentell musik, som aldrig har fått se ljuset förrän nu. På sitt debutalbum bjuder Frankfurt på en rad verk, som för tankarna både till rastlösheten och saligheten.

Alec Baker - Ballet

Trap-beats, mulen himmel och ljummen sång. Jag gillar Alec Bakers nya minialbum Ballet. Speciellt Say What’s On Your Mind och Blind For You. Tydlig uppbyggnad, avskalat men drömskt och stundvis märkligt.